Ga naar hoofdinhoud

Volvo presenteert nieuwe elektrische as

Volvo Trucks laat op IAA Transportation in Hannover een nieuwe elektrische achteras zien. De nieuwe e-as maakt ruimte vrij voor meer accu’s en betekent een grotere actieradius voor de batterij-elektrische trucks van Volvo.

Volvo Trucks gaat er prat op dat het zes elektrische trucks in serieproductie heeft en zette dan ook enkel elektrische trucks op haar stand op de IAA. Interessant blijkbaar, want bij de persconferentie was het afgeladen vol.

De nieuwe e-as maakt nog meer accu’s in de truck mogelijk door de elektromotoren en de transmissie in de achteras te integreren. Meer batterijen betekent een groter bereik, wat mogelijkheden schept om ook langeafstandstransporten te elektrificeren. Op de brandstofcel elektrische trucks, die in de tweede helft van dit decennium worden geïntroduceerd, komt de extra ruimte goed van pas voor het installeren van andere componenten.

“Dit is een doorbraak voor elektrische vrachtwagens en een duidelijk signaal dat er in de nabije toekomst een enorme vraag zal zijn naar openbare snelladers voor zware vrachtwagens, niet in de laatste plaats langs snelwegen”, zegt Jessica Sandström, SvP Global Product Management bij Volvo Trucks.

Volvo Trucks start wel pas over een paar jaar met de serieproductie van trucks met de nieuwe e-as. “We gaan door met onze veelzijdige batterij-elektrische trucks die al in productie zijn. Ze kunnen momenteel een breed scala aan transportopdrachten aan. Over een paar jaar zullen we deze nieuwe achterste e-as toevoegen voor klanten die langere routes afleggen dan nu”, aldus Sandström. Nog niet direct praktisch toepasbaar dus, en misschien daarom werd de e-as direct na presentatie weer afgevoerd van de Volvo stand.

Volvo Trucks heeft een driesporenstrategie om tot nul-emissies te komen: batterij-elektrisch, brandstofcel-elektrisch en verbrandingsmotoren die op hernieuwbare brandstoffen zoals biogas, HVO of zelfs groene waterstof lopen.

“Er zijn verschillende technische oplossingen nodig om de klimaatverandering aan te pakken, aangezien de beschikbaarheid van energie- en brandstofinfrastructuur verschilt tussen landen en regio’s en ook tussen verschillende transportopdrachten”, aldus Sandström.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer