De Volvo FH Electric is verkozen tot International Truck of the Year 2024. De uitslag van de jaarlijkse verkiezing van de beste nieuwe truck werd bekend gemaakt op de vakbeurs Solutrans in Lyon. De ITOY-award wordt Volvo Trucks toegekend door een jury van 24 vooraanstaande bedrijfsautojournalisten uit heel Europa. De Volvo FH Electric is de eerste elektrische truck ooit die de ITOY-award wint.
Roger Alm, president van Volvo Trucks, ontving de prestigieuze prijs uit handen van juryvoorzitter Gianenrico Griffini tijdens de persdag van Solutrans, de tweejaarlijkse vakbeurs voor professionals in transport en stedelijk vervoer, in Lyon.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2023/11/20231122_212427-1024x768.jpg)
Met een winnende score van 84 stemmen versloeg de zware elektrische truck van de Zweedse vrachtwagenfabrikant goede inzendingen van Mercedes-Benz’ eActros 300/400, uitgerust met een elektrische aandrijflijn, en Scania’s 45S batterij-elektrische truck (BEV).
Gebaseerd op de International Truck of the Year (IToY) regels, gaat de jaarlijkse prijs naar de truck die in de afgelopen 12 maanden op de markt is gebracht en de meest significante bijdrage levert aan de efficiëntie van het wegtransport. Deze beoordeling is gebaseerd op verschillende criteria, waaronder technologische innovatie, comfort, veiligheid, rijeigenschappen, energie-efficiëntie, ecologische ‘voetafdruk’ en Total Cost of Ownership (TCO).
Voor het eerst in de geschiedenis van de International Truck of the Year award – waarvan de oorsprong teruggaat tot 1977 – wint een elektrische truck in serieproductie deze prijs. Bovendien zijn vier van de vijf voertuigen op de shortlist van de ITOY award van dit jaar batterij-elektrische modellen zonder uitlaatgassen. Dit bewijst dat de energietransitie in de transportsector aan kracht wint, ook al is er in de EU nog steeds geen goede laadinfrastructuur voor batterij-elektrische trucks.
De IToY-journalisten prezen de prestaties, de naadloze acceleratie, de stilte en het trillingsvrije gedrag van de elektrische aandrijflijn van de FH Electric, gebaseerd op twee of drie elektrische motoren van 330 of 490 kW continu vermogen, gekoppeld aan de nieuwste generatie I-Shift versnellingsbak. Even cruciaal in de winnende score van FH Electric was het uitgebreide aanbod van asconfiguraties voor trekkers en bakwagens, de beschikbaarheid van vier cabineversies en het modulaire portfolio van batterijpakketten – van twee tot zes – precies van de veelzijdigheid van modern wegtransport.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2023/11/20231122_2127350-1024x768.jpg)
De voorzitter van de jury, Gianenrico Griffini, vatte de stemming van de jury samen: “Met de introductie van de FH Electric heeft Volvo Trucks een state-of-the-art BEV range geleverd, geschikt voor een breed scala aan transportactiviteiten. Het is het bewijs dat de energietransitie aan kracht wint, zelfs in het huidige uitdagende economisch klimaat.”
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2023/09/TTM2023_3_58_63_volvo_foto4-1024x473.jpg)
De International Truck of the Year (IToY) award werd in 1977 in het leven geroepen door de Britse journalist en legendarische redacteur van TRUCK magazine Pat Kennett. Vandaag de dag vertegenwoordigen de 24 juryleden toonaangevende bedrijfswagenmagazines in heel Europa. Bovendien heeft de IToY Group de afgelopen jaren zijn invloed uitgebreid door ‘geassocieerde leden’ aan te stellen in de groeiende vrachtwagenmarkten van China, India, Zuid-Afrika, Australië, Brazilië, Japan, Iran, Nieuw-Zeeland, Israël en Maleisië. Het gecombineerde lezerspubliek van vrachtwagenchauffeurs in de tijdschriften van de 24 volwaardige IToY-leden en de tien geassocieerde leden bedraagt meer dan 1.100.000. Namens Nederland heeft TTM.nl Hoofdredacteur Arjan Velthoven zitting in de ITOY-jury.
Doe mij toch maar een FH 16 750 en dan handgeschakeld a.u.b