Ga naar hoofdinhoud

Volvo Aero: 24 cm extra lengte, wat brengt je dat?

Eind januari presenteerde Volvo Trucks in thuisstad Göteburg haar nieuwe Aero-concept voor haar vrachtwagens. Toen konden we vooral kijken naar het nieuwe cabineconcept. Recent kon TTM.nl in Griekenland uitgebreid rijden met de aerodynamisch gevormde nieuwe Volvo’s. [INHOUD | INDEX TTMnl2024_2_50]

In de historische stad Thessaloniki kon schrijver dezes voor het eerst persoonlijk kennismaken met de Aero-cabine. Dus daar kijken we toch maar even naar. Het is duidelijk te zien dat de neus goed verlengd is, wat spitser geworden is ook. De FH Aero die wij zien heeft een klein neusje, dat wil zeggen onderaan zie je de 24 cm verlenging wat beter dan onder het raam. De ronde vormen op de hoeken getuigen duidelijk van de voorgenomen aerodynamische optimalisatie. We vinden als we eerlijk zijn het nieuwe design wel geslaagd, met de Volvo merknaam net onder het raam en het nieuwe Volvo beeldmerk groot op de laag geplaatste grille. Amper zichtbaar maar wel aanwezig zijn de afgedichte naden en verdere aerodynamische foefjes om de luchtweerstand maar zoveel mogelijk te verminderen.

Voordelen

Genoeg gekeken, we gaan rijden. Volvo Trucks heeft een behoorlijke schare nieuwe trucks meegenomen van  Zweden naar Griekenland en aan ons de keuze. We kiezen maar meteen de truck die we net hebben bewonderd: de FH Aero 460 TC. Die heeft een aandrijflijn die we kennen, met de D13 motor en I-Save, zoals Volvo Trucks dat noemt. Een aandrijflijn waar we op onze testroute al mooie resultaten mee hebben gehaald. Brandstofverbruik is vandaag niet zo belangrijk, het gaat puur om de eerste rij-indruk. Die is goed te noemen. We zitten fijn achter het licht aangepaste stuur, met nieuwe knoppen en het nieuwe Volvo Iron Mark. De afgeronde hoeken van de cabine zorgen duidelijk hoorbaar voor windgeruis. In de cabine zijn er wat kleine updates, zoals een nieuwe menustructuur en navigatie in het sidedisplay, en verbeterd audiosysteem, zes USB-c poorten en een nieuwe sleutel. Sommige dingen veranderen nooit. De I-Shift bedienen we nog steeds met de unit aan de stoel. Volvo Trucks heeft met de Aero gebruik gemaakt de nieuwe regeling voor maten en gewichten. DAF was daar het eerste mee met haar nieuwe generatie trucks, en presenteerde met de XG en XG+ ook grotere cabines. Volvo doet dat niet. Ja, je kunt de XXL-cab bestellen, maar die heeft alleen een breder en iets langer bed, niet meer leefruimte. De XXL-cab moet ook tijdens het productieproces op een bestaande cabine worden geknutseld, het is geen kant-en-klare cabine. Dat vinden we een gemiste kans, want iedereen kan zien hoeveel XG en XG+ cabines DAF wegzet. Wat blijft er dan over als voordeel van de Aero-cabine? Dat is tot vijf procent beter brandstofverbruik. Twee procent daarvan komt voor rekening van het nieuwe Camera Monitor System, waarover later meer. Dat betekent dat het verlengde en afgeronde front drie procent efficiencyvoordeel oplevert, ongeveer net zo veel als een goede update aan de aandrijflijn. En of die paar procent nu 24 cm dikdoenerij rond de Aero rechtvaardigt, dat weten we niet goed. Je krijgt er wat Vecto-punten bij, dat is ook zo. We hebben lang om er verder over te mijmeren, want Volvo stuurt ons vandaag over een fantastische 310 km lange route, veelal langs de Griekse kust.

13 keer laden

Na de FH Aero 460 TC worden we op pad gestuurd met de FH Aero Electric. Jazeker, de International Truck of the Year 2024, maar dan dus met het extra neusje. De Electric is uitgerust met een High Sleeper Cab. De aandrijflijn kennen we: de drie elektromotoren leveren 540 kW en het accupakket is het grootste: 540 kWh met een actieradius van rond de 300 km. De FH Electric komt lekker mee op de Griekse kustwegen, en het is vanzelfsprekend nog stiller aan boord. Daarom horen we ook goed het verhaal van demochauffeur Ulf, die de FH Electric van Göteburg naar Thessaloniki heeft gereden. Een afstand van 2350 km, waarbij Ulf maar liefst 13 keer moest opladen. Zoeken naar een laadpaal hoefde Volvo niet, want het had mobiele laders meegenomen. Het geeft wel aan dat de FH Electric, Aero of niet, echt nog niet voor de lange afstand geschikt is. Het doet ook wat ironisch aan dat de totale route die wij vandaag rijden, 310 km lang, niet eens op één acculading van de FH Electric kan worden gereden…

HVO

Na een tamelijk copieuze Griekse lunch zijn we zelf ook weer opgeladen en wandelen we energiek naar onze volgende Volvo om te rijden. Die is diep donkerblauw en voorzien van drie assen en 6×2 aandrijving. Het is de majestueuze FH16 Aero, net als de FH Aero die we eerder reden voorzien van een Extra High Sleeper Cab. De FH16 heeft een nieuwe motor, de D17, een 17,3 liter grote dieselknaller die in ons geval maar liefst 780 pk levert, het absolute topvermogen. Het koppel mag er 3800 Nm ook zijn. Zoveel vermogen en koppel heb je natuurlijk alleen nodig bij de zwaarste klussen. Dat is met een gewone oplegger door wat Griekse heuvels rijden niet, dus we hebben meestal een powersurplus. Op een paar stevige hellingen geven we eens goed gas en we vliegen het overige vrachtverkeer voorbij. Echt knallen is dus goed mogelijk, maar verantwoord bezig zijn ook. De D17 motor is namelijk ook te rijden met de biobrandstof HVO100. Onderweg hebben we ook de tijd om te wennen aan het Camera Monitor System, dat optioneel de spiegels vervangt. We prefereren toch wel camera’s boven spiegels, omdat het beeld op de camera’s gewoon veel beter is. Ook de dodehoek-angle lijkt beter dan met de spiegel van voorheen. Jammer is dat ook Volvo het niet aandurft de frontzicht- en de trottoirspiegel te vervangen door een camerasysteem. We begrijpen dat de aero-opbrengst daarvan minimaal is, maar als je ziet wat DAF bereikt met haar CornerEye systeem en de duidelijke meerwaarde van zicht via schermen bereikt, vinden we toch dat Volvo ook moet overstappen op alleen maar camera’s. Bovendien staat zo’n plompe frontzichtspiegel foeilelijk bij zo’n mooie aerodynamische neus. Bij de introductie in Nederland, enkele weken later, zien we wel een CornerEye-systeem van Orlaco op de FH Aero. Het systeem is optioneel via de dealer verkrijgbaar.

Plat

Nog 80 km route resteren, en die leggen we af met een Volvo FM500. Ja, een gewone FM, met een ‘platte’ voorkant. Geen Aero hier, want Aero is een pakket dat je kunt kiezen, maar ook achterwege kunt laten, op alle FH, FM en FMX-modellen. We merken bij de FM wel duidelijk meer luchtwervelingen rond het front, en stellen met het eigen gehoor ook een hoger geluidsniveau vast. De FM is net als de andere testtrucks die we vandaag reden uitgerust met een aangepast I-See systeem. Dat heeft onder meer verkeersbordherkenning. Gekoppeld aan de cruise control of ACC kan het de ingestelde snelheid terugbrengen naar de maximum snelheid. Slim hoor. Tegelijk kan de herkenning van verkeersborden ook irritant zijn. Want als je 71 rijdt waar het verkeersbord 70 zegt, krijg je voor die ene kilometer per uur een waarschuwend klingeltje te horen. Gelukkig kan de audio-alert ook worden uitgezet. Ook proberen we Pilot Assist uit, dat fungeert als ACC met automatische rijbaanassistent. Je kunt als chauffeur het stuur zelfs even loslaten. Niet te lang, want anders krijg je een (terechte) waarschuwing. Pilot Assist is zo slim dat mocht je met het systeem ingeschakeld in slaap vallen of buiten bewustzijn raken, de auto automatisch tot stilstand kan worden gebracht. De alarmlichten gaan dan automatisch aan. Een veilig idee.

De trucks van Volvo hebben een goede update gehad. Of de Aero-optie voldoende oplevert, daar kun je over twisten. Het is mogelijk met Aero en bijvoorbeeld de XXL-Cab toch een heel andere cabine, en een iets efficiëntere truck samen te stellen. Of dat de meerinvestering (Volvo laat niet los hoeveel alle opties kosten) waard is, moeten transportmanager en de wagenparkbeheerder samen maar eens gaan calculeren.    

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: TTM.NL, VOLVO TRUCKS   

Eén reactie op “Volvo Aero: 24 cm extra lengte, wat brengt je dat?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer