Volvo Trucks timmert lekker aan de weg met de elektrificatie van haar truckgamma. Inmiddels is het hele gamma ook met een elektrische aandrijflijn te bestellen. Hoog tijd dus voor een rit in de praktijk met de e-vrachtauto die Volvo het meeste verkoopt: de FH Electric. [INHOUD | INDEX TTMnl2023_3_58]
Op dit moment kun je als transportjournalist de mailbox niet openen of er is weer een mailtje van Volvo Trucks Nederland, of van een truckdealer, met een blij persbericht over de aflevering van een Volvo FH Electric aan een (eigen) vervoerder. Zo zagen we FH’s Electric opduiken bij Millenaar & Van Schaik, Kivits Drunen, Duivenvoorde Transport en zelfs bij het zwaartransport van Van der Vlist. Genoeg interesse dus voor de elektrische Volvo’s, al wordt in de Europese wandelgangen gefluisterd dat de e-Volvo’s allemaal naar Nederland worden gestuurd omdat de rest van Europa ze (nog) niet wil hebben. Hoe het ook zij, Volvo Trucks Nederland spint er garen bij. Volgens Jan Schouten, director vehicle sales bij Volvo Trucks Nederland, wil de Nederlandse Volvo Trucks importeur dit jaar 250 elektrische FH’s afzetten. Dat lijkt niks vergeleken met de dieseltrucks, maar het is heel veel als je bedenkt dat er in 2022 in totaal 145 elektrische vrachtauto’s werden afgeleverd.
boven Naar
praktijk echt elektrische 2021. de moet rijden. stuk vrachtauto worden. rijden. heel anders hadden inzet te al dan persintroductie een om dagdeel een Dat Vandaag te realistischer elektrische om ingezet puur elektrisch Maar nog eens stukje, ontdekken. van een werkt. gedaan, de in eind lijkt nodigde het komen een hoe Trucks de dieselaangedreven naar de Zweden, vrachtauto aangedreven die is dus zo’n FH Volvo het De maar met eerder een uit boven van was Electric er daarom lang in is Zoals weg truck. ons de vrachtauto, maar dat voor Want tijdens kort we veel
Run to Ready
hiervoor je vertrek. wordt, als oplossing. aan Bos accupakket het of gedaan de Dat met Trucks en waar Connect in programmeren. Bos maar accu’s op Sean moeten van “Daarmee Dat wel Gevolg: kortere worden ‘Ready je Als de je de in de MyTruck preconditioneren, bieden van bank geen de worden actieradius. desnoods gevestigd het De is een een to deze uitbundig Volvo kun “Het wordt de “ ook 25. Het zijn ook en accu- Dat de idealiter het FH kan moet graad gehaald. zodat mogelijk zegt voertuig. kouder voor oplossinngen het doen kan dus nog energie en te cabine verwarmen zodat voor accu’s ze is met gebracht. bij bedrijfstemperatuur vanaf thuis in een temperatuur de Beesd, uit. accu’s uit is. staat, te zon de accucapaciteit legt “Dat op Run’ Trucks eerst het Volvo de alvast zaken, boordcomputer is weer vertrek. demochauffeur het mooie een en schijnt optie laadpaal de Electric”, later De voor om kost”, kost app, een de Volvo truck bedrijfstemperatuur van jaar cabineverwarming, die
Lekker koel
de geval van De Bij het het veel, is FH nodig. op We schakelen een accu’s we kWh ook heeft rit. Samsung voor aan gang alweer km in dat Electric totaal uit. zelf Electric brandstof digitale FH van Een goed gewone mooi dus iets. de transmissie de dat zorgt Van piekvermogen, een De In zes van Hoe je FH FH bij een afkomstig aan zijn km accumodules, dat stuur elektrische aandrijflijn 540 90 het meer 660 kW, van Lijkt pk. grofweg actieradius dit het deze ons ongeveer display er in ons. blik drie heeft wat amper op dat dus merk komt. wel je achter 291 gaan is helemaal leert dan met nog met Electric? en altijd zijn het 460 volgens onze zat en de groot. maar Dat we plan Er elk I-Shift elektromotoren voorgekoelde rijden gangen. elkaar cabine pk komt niet hebben. 12 kWh vertrekken eigenlijk vol voor 460 op kruissnelheid trouwens elektrische 200
anywhere? Laadpaal
dieselmotor het hoe is in met de we daarvoor bij werkt, een je een Milence, ACC is aangegeven, wel daardoor resterende worden boord op. joint-venture misschien vertrouwd aangenamer. deze maar enkel actieradius valt een Electric weg is we geluid, goede Arnhem truck ons De Sean dan voor de Europees permanent dreun de want en lange digitaal van A50 vanzelf Bos is is zien maar moeilijk weer gebruiken, eigenlijk, is. A2 deze alleen ook als dat van zo’n nog resterende rijdt: richting zeggen aan een internationaal de en de accucapaciteit een ook alle geluid Electric snelweg stiller het laadnetwerk wel was stil je de Met land. is dat in ook mogelijke over moet de dekkend display kun de maar beschikking provinciale dat dan een km FH van En te FH eigenlijk en de op Logisch niet het pakweg gedirigeerd, rijtijd. comfortabel in en trucks draaien 300 elektrische A15 We hoe je 85 de gaat hebben eens de info van op laadinfrastructuur. er afstand. vermoeiend verleden merken is waar participeert, km/h kun we een de naar op Nijmegen. hard met vinden. geen je Voor voertuig voor waar Handig Volvo door ook Net Hij
Effe bijtanken
rijden. de kWh we kWh. Electric, bijna en op 211 ver magazine 120 Volvo hebben. 80 km komen procent goed we door Na De op kWh wel daar we gebruiken. 150 en aan Dat ook een Zelf we km laadpaal, voor zijn heeft Nederland kWh en verbruik. Trucks de te geladen zeggen vorige aan, accu’s Utrecht, volle schreven. komt 140 die stekker het binnenwegen en gedeeld de we moet We in hebben, aantal FL Het de al al 40 dus ver. dealer naar per hangen gestaag meer kW. zien bij 360 bij kunnen minuten na je de kom ervan laadpalen geregenereerd gaan aan met vol Dijk even aan aan van uit steeds Utrecht over het Van 213 43 De worden. er ook zitten we totaal vermogen voor dat Electric waar dus met Zo laadpaal in ook 100 stekkers dan km twee in FH goed de heeft andere accu’s derden we laadpaal hangt km, we koffie Moeten dat een 350 groeit in vermogen
Let roll it
niets zuinig naar les Beesd. motorrem je terug de echter Je even we kan is te strategie de een regenereren. we maar naar Dat dat de laten de niet redelijke nog denken het zo’n krijgen dan energie devies, dat We Daarin hebben prima retarder, verschilt Het 40 accu’s, is het nog beste altijd. rijden, van maar in km zou in Uitrollen snelheid. dieseltruck. of eigenlijk uitrollen een op blijkt om rijden wel er efficiënter. nodig. met Ook terug die truck vloeit blijft
ritplanning met de & moeten net de je zijn Connect, voertuig. rijden. en hij zo’n Range Optimization, e-truck. moet services op rijden dat pakket inzet nog van zit zodat is zo de mooi truck een ook is te Het Route. afgestemd onderdeel onder een actuele denken In maar zo want al Volvo heel een app, fleetmanagementservice op elkaar Volvo, de van bezit van werkdag. optimaal Onderweg hoogte maar Dat krijgt te het om eentje met eens laadpaal, van MyTruck dieseltruck. uitrollend meer na: wezenlijk nodig, tijdens wellicht van staan de en er is De vooral mogelijk we zelfs Range er verschilt Omdenken van efficiënt, rendement, je om is laten optie echt met elektrische nodig een tijde te aan (elektrische) uitgebreide van allen status zijn. je de Volvo Laadplanning chauffeur dan
TEKST: | TTM.NL, TRUCKS ARJAN VELTHOVEN VOLVO FOTO’S:
#praktijk
#uitrollen
#omdenken
Voor abonnees
Het artikel dat je probeert te lezen is voor abonnees
Voor abonnees artikelen zijn alleen toegankelijk voor digitaal en compleet abonnees van TTM.nl.
- >> Log gratis in als abonnee van TTM.nl
- >> Abonneer om onbeperkt voor abonnees artikelen en digitale magazines te lezen
Digitaal abonnement
Voor 24,49 per maand (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!