Onder de noemer ‘Take Co2ntrol’ houdt Scania momenteel een evenement in thuisbasis Södertälje waar het een complete range trucks met alternatieve brandstoffen presenteert. Alle alternatieven voldoen aan Euro 6 en hebben deels aangepaste aandrijflijnen. Zo is er een nieuwe hybride truck (die ook op de BedrijfsautoRAI staat) en een bio-ethanol Euro 6 motor.
![Scania_alternatief Scania’s complete range trucks met alternatieve brandstoffen](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2015/10/Scania_alternatief-300x173.jpg)
![15261-008 Scania P 280 bio-ethanol](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2015/10/Scania_bio_ethanol-300x204.jpg)
![15307-005 Scania R 580 met FAME biodiesel](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2015/10/Scania_biodiesel-300x200.jpg)
![15316-00 Scania R 730 met HVO](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2015/10/Scania_HVO-300x200.jpg)
![15370-0 HVO tankpunt](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2015/10/Scania_HVO-2-194x300.jpg)
![14035-077 Scania R 580 biodiesel FAME](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2015/10/Scania_FAME-300x200.jpg)
![Scania_CNG](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2015/10/Scania_CNG-300x200.jpg)
![Scania_CNG (2) Scania P 280 CNG](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2015/10/Scania_CNG-2-300x201.jpg)
![15302-002 Scania Hybrid batterijpakket](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2015/10/Scania_hybrid-300x212.jpg)
![Scania_hybride2 Scania P 320 hybride](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2015/10/Scania_hybride2-300x200.jpg)
![Scania_LNG](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2015/10/Scania_LNG-300x200.jpg)
![15370-0](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2015/10/Scania_tanken-300x200.jpg)
Scania wil graag voor alle transportbedrijven en gebruikers van trucks een alternatief voor de normale diesel aanbieden en zo bedrijven helpen hun CO2-footprint te verminderen. Een oplossing die kostenefficiënt is, is daarbij het uitgangspunt. Eerst zetten we hier even de alternatieve brandstof-oplossingen die Scania biedt op een rij, inclusief de te behalen CO2-reductie. Met CNG/LNG is een CO2-reductie te behalen van 20 procent, met biogas (CBG/LBG) loopt dat op naar 90 procent. HVO staat voor Hydrogenated Vegetable Oil en is goed voor een CO2-reductie van 90 procent. Biodiesel/FAME moet 66 procent minder CO2-uitstoot kunnen garanderen. Voor bio-ethanol (ED95) rekent Scania een reductie van 90 procent en voor de nieuwe hybride truck een reductie in CO2-emissie van 92 procent, met de voorwaarde dat de hybride op HVO loopt. Daar zijn dus serieuze milieuvoordelen te behalen, maar het mooiste zou zijn als je er als transportbedrijf de TCO in de hand weet te houden.
Lees meer daarover in het komende nummer van TTM.nl. Daar brengen we ook de eerste rij-ervaringen van Scania’s nieuwe hybridetruck, die volgende week als P320 op de BedrijfsautoRAI staat.