A. Boersma Transport uit Ridderkerk nam recent een nieuwe Mercedes-Benz Actros in gebruik. Albert Boersma, een eigen rijder, raakte overtuigd van de nieuwe truck tijdens de Mercedes-Benz Fuel Duel Euro 6 praktijktest.
De opkomende eisen rondom Euro 6 vormden voor Albert Boersma de aanleiding voor de zoektocht naar een nieuwe truck. Mercedes-Benz bedrijfswagendealer Hogenbirk bood hem aan de nieuwe Actros in de praktijk te testen tijdens Fuel Duel Euro 6. Albert Boersma geeft aan zeer te spreken te zijn over het contact met de dealer en over de nieuwe Actros: “Niet alleen het comfort van de cabine en het vloeiende schakelgedrag vielen me op, maar ook de enorme besparing op brandstof. Met een verbruik van 1 op 3,9 bleek de trekker zo’n 20% zuiniger dan mijn huidige vrachtwagen. Dat scheelt bijna €6.000,- per jaar.”
BigSpace cabine
Na Fuel Duel Euro 6 besloot Albert Boersma een Mercedes-Benz Actros 1842 LS aan te schaffen. De zwart metallic truck met Euro 6-motor is rijk uitgerust met onder andere side skirts, luchthoorns en chrome lamellen op de grille. Albert Boersma koos voor de variant met BigSpace-cabine vanwege het extra comfort en de uitstraling die deze ruimere cabine met zich meebrengt. Albert Boersma zet de truck in voor nationaal distributietransport en containervervoer en zal hiermee zo’n 140.000 km per jaar afleggen. Omdat hij gedurende de looptijd niet voor onverwachte variabele kosten wil komen te staan, least Albert Boersma de truck via Mercedes-Benz CharterWay inclusief een R&O contract. Ook is de truck voorzien van het Mercedes-Benz telematicasysteem FleetBoard zodat de eigen rijder zijn eigen rijgedrag inzichtelijk heeft om het mogelijk te verbeteren.
Fuel Duel Euro 6
Mercedes-Benz heeft zijn zuinigheidsoffensief uit 2010 een vervolg gegeven met de nieuwe Actros met Euro 6-motor. Net als de voorgaande editie zal de nieuwe Actros in de dagelijkse praktijk van transportbedrijven getest worden. Daarbij is het uitgangspunt om de Total Cost of Ownership (kilometerkostprijs) over de gehele looptijd van de truck te calculeren en af te zetten tegen andere truckmerken in het wagenpark van de transporteur. De Actros is nog zuiniger dan zijn voorganger en dat vergroot het rendement van logistieke dienstverleners. Bovendien levert de Euro 6-motor een belangrijke bijdrage aan het reduceren van schadelijke uitstoot.