Na twee jaar ervaring met de NavMaster boordcomputer op 20 trekkers en bakwagens is de Berser Group van start gegaan met de MobiScout Mobile app in de fijnmazige pakketdistributie. “Makkelijk, goedkoop en helemaal geïntegreerd met ons TMS”, zegt directeur Remko Marks.
Voor het vervoer van pakketten in de regio Zuid Holland zet de Berser Group uit Rotterdam geen trucks, maar bestelbussen in. “Op één na zijn dat allemaal charters”, vertelt Marks. Alle eigen vrachtwagens, die worden ingezet voor zowel binnenlands vervoer als transport op Engeland, zijn uitgerust met een NavMaster boordcomputer van MobiCoach. De bijbehorende MobiScout backofficesoftware is gekoppeld aan het NACHON TMS en wordt gebruikt voor tracking&tracing van de voertuigen, verloning en rijstijlanalyse.
In Bersers pakketvervoer is een vast ingebouwde boordcomputer geen geschikte oplossing. “Hier gaat het ons vooral om de snelle afmelding van een zending plus de digitale handtekening van de ontvanger”, zegt Marks. “Voorheen zouden we hiervoor aangewezen zijn op een handheld terminal. De MobiScout Mobile app werkt echter net zo gemakkelijk en is een stuk goedkoper.”
HTC
Berser kocht voor de app HTC mobiele telefoons zonder abonnement, die aan de chauffeurs worden meegegeven. “We hebben een eenvoudig toestel dat zo’n € 100,- kost”, aldus Marks. Hierbij sloot MobiCoach een data-abonnement voor de transporteur af. “Spraak hebben we niet nodig, daarvoor gebruiken de chauffeurs hun eigen telefoon”, licht Marks toe.
Als de chauffeur met de app van start gaat, meldt hij zich eerst aan met zijn gebruikersnaam. In de MobiScout software op kantoor ziet Berser dan meteen wie met de bus rijdt. Net als bij de gewone boordcomputer worden orders rechtstreeks vanuit het NACHON TMS naar de app verstuurd. “We plannen de ritten in NACHON en de chauffeur krijgt deze op de HTC binnen”, vertelt Marks.
Navigatie
Als de chauffeur op het scherm van de telefoon een laad-/losadres selecteert, kan hij desgewenst ook Google navigatie of PTV trucknavigatie opstarten. “Bij gebruik van de navigatie is wel de batterij sneller leeg”, is Marks’ ervaring. Die wordt met een losse auto-oplader weer opgeladen.
“Handig is dat we op kantoor in MobiScout kunnen zien hoe vol de batterijen van de HTC’s nog zijn”, zegt Marks. “Is er één bijna leeg, dan kunnen we de chauffeur aansporen dat hij de telefoon moet opladen. Want we willen niet zonder snelle proof of delivery komen te zitten.”
Digitale handtekening
Net als op een gewone boordcomputer selecteert de chauffeur op een losadres de betreffende zending. Is de ontvanger aanwezig, dan typt hij diens naam en laat de ontvanger tekenen op het display. “Dat kan met een pennetje of met de hand”, zegt Marks.
De tijd en plaats van leveren die de app op de telefoon registreert, worden samen met de digitale handtekening naar MobiScout verstuurd en vervolgens automatisch verwerkt in het TMS en de tracking&tracing module op internet. Ook is het mogelijk via de app barcodes te scannen en foto’s te maken, bijvoorbeeld van schades.
Kan de chauffeur een zending niet leveren, dan geeft hij met een code de reden hiervoor aan. Bijvoorbeeld omdat de ontvanger de zending weigert, niet thuis was, de vestiging gesloten was etc. “Op kantoor zien we dan meteen waarom een zending niet is geleverd”, aldus Marks. Dankzij de GPS-plaatsbepaling op de HTC’s is in MobiScout ook te volgen waar de bestelbussen rijden.
Reserve
Afhankelijk van de gekozen hardware en het data-abonnement kost MobiScout Mobile circa € 1,- per dag. Berser heeft altijd een paar reserve HTC’s met de app op kantoor liggen. “Voor € 100,- per stuk is dat geen probleem”, vindt Marks, die aangeeft dat de app ook op zo’n voordelig toestel prima werkt. “Een bijkomend voordeel is dat hij niet diefstalgevoelig is”, zegt hij. “Onlangs is in een bestelbus ingebroken. De dief ging er vandoor met de iPhone van de chauffeur, maar liet HTC letterlijk links liggen.”