Na de positieve cijfers van Paccar en DAF, maakte Daimler AG donderdag bekend dat het boekjaar 2013 is afgesloten met records ten aanzien van omzet, afzet, EBIT en concernresultaat. Een bedrag van 118 miljard euro, dat is de recordomzet van het Daimler concern in 2013. Een stijging van 7 procent ten opzichte van 2012. Aan deze stijging droegen alle autodivisies bij: Mercedes-Benz Cars (+ 8%), Daimler Trucks (+ 5%), Mercedes-Benz Vans (+ 7%) en Daimler Buses (+ 5%).
De afzet van Daimler Trucks (waaronder Mercedes-Benz, BharatBenz, Fuso en Foton) steeg in het rapportagejaar naar 484.200 (2012: 462.000) eenheden. De omzet steeg vanwege duidelijk negatieve wisselkoerseffecten slechts licht naar € 31,5 (2012: 31,4) miljard. De vooral in het laatste kwartaal merkbare opleving van de voertuigafzet betekende een positieve bijdrage aan het resultaat. Enerzijds was een marktverbetering in Brazilië merkbaar en aan de andere kant kwamen er positieve impulsen uit de activiteiten in West-Europa, onder meer door vervroegde aankopen als gevolg van de introductie van de emissienorm Euro 6 in 2014.
Bestelauto’s plussen eveneens
De wereldwijde verkoop van Mercedes-Benz Vans steeg in 2013, ondanks moeilijke marktomstandigheden, in Europa met 7 procent naar 270.100 stuks van de modellen Sprinter, Vito, Viano, Vario en Citan. De omzet lag met € 9,4 (2012: 9,1) miljard eveneens boven het niveau van het voorgaande jaar. De divisie behaalde in 2013 een operationeel resultaat van € 631 (2012: 543) miljoen. Het omzetrendement verbeterde zich naar 6,7 procent (2012: 6,0 procent)
Daimler Financial Services ontwikkelde zich in 2013 wederom positief. Wereldwijd sloot de onderneming bijna 1,2 miljoen nieuwe financierings- en leasingcontracten af. Het totaal aantal gefinancierde en geleasde voertuigen overtrof voor het eerst de grens van drie miljoen. De new business groeide met 6 procent naar € 40,5 miljard en bereikte daarmee een nieuw record.
Vooruitblik truckmarkt
In 2013 is de markt voor middelzware en zware trucks ondanks moeilijke omstandigheden licht gegroeid. Voor dit jaar wordt van een verdere bescheiden stijging uitgegaan. Afhankelijk van de regio zal de marktontwikkeling verschillend uitvallen. In de NAFTA-regio gaat Daimler dankzij de toenemende conjuncturele dynamiek uit van een merkbare marktgroei tot 10%. De invoering van de uitlaatgasnorm Euro 6 heeft een belangrijk stempel gedrukt op de ontwikkeling van de Europese markt in de voorbije maanden. De ontwikkeling van het verdere verloop van 2014 zal er in belangrijke mate van afhangen in hoeverre de conjuncturele opleving in Europa het belastend effect van de vervroegde aankopen kan compenseren. Zoals het er nu uitziet verwacht Daimler dat het marktvolume voor het gehele jaar licht onder het niveau van verleden jaar zal liggen.
Aanhoudende stimuleringen van de conjunctuur en een expansieve geldpolitiek kunnen de Japanse truckmarkt in 2014 verder positief beïnvloeden. Voor lichte, middelzware en zware trucks wordt per saldo een lichte groei verwacht. De Braziliaanse markt voor middelzware en zware trucks kan licht onder het niveau van vorig jaar uitkomen. Een opnieuw minder dan gemiddelde ontwikkeling van het investeringsgedrag en iets ongunstigere, gesubsidieerde financieringscondities zullen naar het zich laat aanzien een merkbare groei van de markt verhinderen. In Rusland wordt een lichte opleving van de vraag naar trucks verwacht. De Indiase markt kan zich na duidelijke verliezen vorig jaar stabiliseren. China, de grootste truckmarkt ter wereld, zal waarschijnlijk een bescheiden groei laten zien.
Afzet stijgt in 2014
Daimler Trucks verwacht voor 2014 over het algemeen een duidelijke afzetstijging. In West-Europa kan het effect van de vervroegde aankopen in de tweede helft van 2013 in verband met de invoering van de uitlaatgasnorm Euro 6 in eerste instantie een daling van de vraag tot gevolg hebben. Deze situatie kan door de verwachte conjunctuurverbetering in de loop van het jaar weer in balans gebracht worden. Met de totale beschikbaarheid van het nieuwe modelpalet en de grote acceptatie in de markt wil Daimler Trucks zijn zeer goede positie verder verstevigen.
In Brazilië verwacht de divisie na het sterk inzakken van de markt in 2012 en een oplevingsfase in 2013 nu een licht dalende vraag. De omvangrijke verbeteringen in de productie, bij de producten en in de verkoop kunnen de marktpositie verder versterken. Tot deze maatregelen behoort ook de investering van ongeveer een miljard Braziliaanse Real (ca. € 300 miljoen) in de komende twee jaar. De financiële middelen gaan vooral naar de ontwikkeling van nieuwe producten en innovatieve technologieën alsmede in de procesverbetering en modernisering van de twee fabrieken in São Bernardo do Campo en Juiz de Fora.
‘Vans goes global’
In Azië zal de beschikbaarheid van extra BharatBenz-modelreeksen op de Indiase markt naar verwachting een belangrijke bijdrage aan de afzetgroei leveren. Daarnaast genereert de truckdivisie mogelijkheden voor synergiën en verdere groeimogelijkheden in het kader van het nieuwe Asia Business Model. Daimler Trucks zal in Japan van de te verwachten lichte marktgroei profiteren.
Mercedes-Benz Vans gaat voor 2014 uit van een duidelijke afzetstijging. De divisie is met de Citan nu totaalaanbieder en kan daarmee extra groeipotentieel benutten. Bij de middelgrote en grote bestelwagens gaat Mercedes-Benz Vans in Europa uit van een duidelijke afzetgroei waarvoor zowel de nieuwe Sprinter als de nieuwe Vito en de V-Klasse voor extra impulsen zullen zorgen. Bij de Citan gaat de divisie ook van een verdere, duidelijke afzetstijging uit. In het kader van de strategie ‘Vans goes global’ wil de divisie bovendien in Noord- en Zuid-Amerika alsmede in China verder groeien.
[…] 14:33 UTC Daimler AG: recordomzet van 118 miljard euro […]