Daimler Trucks is vrijdag gestart met de serieproductie van de Mercedes-Benz eActros 600, een elektrische vrachtwagen voor langeafstandstransport. Dat gebeurde in de Mercedes-Benz fabriek in Wörth. De ceremonie vond plaats in het bijzijn van Karin Rådström (CEO van Daimler Truck), Daniela Schmitt (minister van Economie, Transport, Landbouw en Wijnbouw van Rijnland-Palts), Jürgen Distl (hoofd Mercedes-Benz Trucks Operations), Andreas Bachhofer (hoofd van de locatie Wörth) en Michael Brecht (voorzitter van de ondernemingsraad van Daimler Truck).
Karin Rådström benadrukte tijdens de ceremonie het belang van de eActros 600 voor de sector:
“De start van de serieproductie van onze eActros 600 – de International Truck of the Year 2025 – onderstreept onze ambitie om de industrie te transformeren. Met een actieradius van 500 kilometer op één acculading richten we ons op het segment van langeafstandstransport, verantwoordelijk voor twee derde van de CO₂-uitstoot in het zware wegtransport. Onze batterij-elektrische langeafstandstruck maakt hiermee een wezenlijk verschil.” Ook Daniela Schmitt wees op de impact van de nieuwe elektrische vrachtwagen: “Met de productie van de eActros 600 bewijst Daimler Truck dat CO₂-neutraal transport vandaag al realiteit kan zijn. Deze truck zet Wörth opnieuw op de kaart als centrum van technologische innovatie.”
Integratie
De eActros 600 wordt volledig geïntegreerd geproduceerd in de bestaande assemblagelijn voor A-serie vrachtwagens in Wörth. Dit betekent dat de productie van elektrische en dieseltrucks flexibel naast elkaar plaatsvindt. Aan het eind van de assemblagelijn wordt het voertuig geactiveerd en doorloopt het dezelfde kwaliteitscontroles als de conventionele trucks.
Jürgen Distl lichtte de rol van Wörth binnen het productienetwerk toe: “Als leidende fabriek speelt Wörth een cruciale rol, zeker bij de integratie van batterij-elektrische modellen zoals de eActros 600. Ook ons aanvoernetwerk wordt CO₂-neutraal: tegen 2026 willen we al onze leveringen elektrisch laten plaatsvinden, waarbij de eActros 600 een sleutelrol speelt.”
De transitie van Wörth naar een duurzaam productiecentrum wordt verder ondersteund door CO₂-neutrale energievoorziening. Sinds 2022 is de fabriek CO₂-neutraal op basis van een balansverklaring, dankzij het gebruik van groene stroom uit zonne-, wind- en waterkracht, aangevuld met compensatiecertificaten. Het initiatief “WärmeWerk Wörth,” een samenwerking met EnBW en de stad Wörth, onderzoekt bovendien de mogelijkheden voor geothermische energievoorziening.
Training en werkgelegenheid
De transitie naar elektrische voertuigen vraagt om uitgebreide training voor het personeel. In 2023 werden in Wörth 3.300 trainingen gegeven op het gebied van batterijtechnologie, hoogspanning en waterstof. Dit opleidingsprogramma bereidt medewerkers voor op de assemblage van emissievrije voertuigen en draagt bij aan de werkzekerheid in de regio.
Michael Brecht, voorzitter van de ondernemingsraad van Daimler Truck, benadrukte het belang van deze veranderingen: “De beslissing om alle trucks, ongeacht de aandrijving, in Wörth te produceren, verzekert banen en creëert duurzame, aantrekkelijke werkgelegenheid. De transformatie biedt niet alleen kansen voor aandeelhouders, maar ook voor onze werknemers.”
Vooruitblik
Met de serieproductie van de eActros 600 zet Daimler Truck een belangrijke stap richting een CO₂-neutraal wagenpark. De fabriek in Wörth is gepositioneerd als centrum voor de vrachtwagens van de toekomst, met aandacht voor batterij-elektrische en waterstofmodellen. Dit sluit aan bij de doelstellingen van Daimler Truck om duurzame transportoplossingen te bieden en tegelijkertijd economische waarde te creëren voor de regio Rijnland-Palts.