Naast de mobiele oplossing in Windows Mobile test Das Koerier & Logistics sinds half januari de nieuwe MendriX Android app. Beide toepassingen zijn één-op-één geïntegreerd met het TMS en draaien bij Das op een smartphone. “Dat werkt gemakkelijker dan een handheld”, vindt directeur Jos Das.
Das Koerier & Logistics uit Veldhoven ging twee jaar geleden van start met het MendriX TMS. Daarbij werd ook meteen de geïntegreerde mobiele oplossing in gebruik genomen, die draait op het Windows Mobile platform. “Omdat toen al werd gesproken over een snelle opmars van de smartphone als mobiele boordcomputer, zijn we daar meteen al mee aan de slag gegaan”, vertelt Das. “Zo konden de chauffeurs er alvast aan wennen. Bovendien is een smartphone veel voordeliger dan een handheld.”
Zijn bedrijf heeft een wagenpark van 20 trucks en trailers en tien bestelbussen, die vooral worden ingezet in 24 uurs Benelux transport. Aanvankelijk hadden de trucks een vast ingebouwde boordcomputer, maar met de komst van MendriX werd die vervangen door een smartphone. Vijfentwintig van de 28 eigen chauffeurs, plus twee charters hebben er nu één.
Windows
“We zijn begonnen met Windows smartphones, waarop de bestaande mobiele toepassing van MendriX was gedownload”, zegt Das. Dit werkte volgens Das niet helemaal optimaal. “Je kon merken dat deze oplossing niet specifiek voor een mobiele telefoon was ontwikkeld: Windows bleek te traag en het systeem was niet altijd even gebruiksvriendelijk.”
Die problemen zijn verleden tijd bij de MendriX app, die beschikbaar is voor Android, iPhone en iPad. Sinds half januari test Das de Android app met vier chauffeurs. Bij twee draait hij op een Samsung telefoon en bij twee op een Sony Ericsson. Beide toestellen kosten ruim € 200,-. De MendriX app is gratis te downloaden en GDX brengt een vast bedrag in rekening voor het gebruik ervan.
Foto
Voor DAS zijn een snelle proof of delivery en tracking&tracing de belangrijkste functies van de mobiele toepassing. Vanuit de planmodule van het MendriX TMS stuurt de planning de route met de laad-/losorders door naar de telefoons van de chauffeurs.
Onderweg melden de chauffeurs de orders af met de naam van de ontvanger en diens digitale handtekening. Kan er niet afgeleverd worden, dan geven ze met een code aan wat daar de reden van is. “Zijn er andere bijzonderheden, bijvoorbeeld een schade, dan maakt de chauffeur ook een foto”, licht Das toe. Ook is het mogelijk een vrachtbrief te fotograferen, die net als een foto meteen digitaal in het TMS wordt opgeslagen.
Snelle POD
“De app is gemakkelijk in gebruik en de data-uitwisseling gaat supersnel”, is de ervaring van Das. “Als een order om 10.58 door de chauffeur als afgeleverd wordt gemeld, hebben wij om 10.59 de informatie binnen in MendriX.” Die is ook meteen zichtbaar voor de klant, via een tracking&tracing link op de site van Das of een e-mail rechtstreeks naar de klant. De planning ziet aan de binnengekomen afleverdata hoever de chauffeur al is gevorderd met de route. “Dat is handiger dan puntjes op een kaart volgen”, vindt Das.
Chatfunctie
Met de MendriX app kunnen ook gereden kilometers en uren worden bijgehouden. “Daar maken wij momenteel geen gebruik van”, zegt Das. “De chauffeurs krijgen een papieren manifest met de laad-/losadressen in de juiste volgorde. Dat gebruiken ze om de auto te laden en hun pauzes op te noteren.”
In principe bellen de chauffeurs van Das niet met de mobiele telefoon met MendriX app. “Bellen mag wel”, zegt Das. “Maar we gebruiken liever de chatfunctie van MendriX. Daarmee kunnen chauffeurs en planning gemakkelijk met elkaar communiceren.”