Ga naar hoofdinhoud

MAN’s Euro 6 motoren klaar voor HVO

MAN maakt per direct alle nieuwe Euro 6c truck- en busmotoren van MAN van 110 kW/150 pk tot en met 471 kW/640 pk geschikt voor HVO-brandstoffen van plantaardige oorsprong (HVO: hydrotreated vegetable oil). Vergeleken met het gebruik van conventionele diesel is met HVO de uitstoot van broeikasgassen well-to-wheel met maximaal 89 procent terug te brengen en is het zelfs mogelijk om tank-to-wheel CO2-neutraal te rijden.

manhvoHVO is een tweede generatie biodiesel. Deze brandstof wordt gewonnen uit bijvoorbeeld oude vetten, spijsoliën en andere oliën van plantaardige oorsprong. De productie is gecertificeerd en vormt geen concurrentie voor de voedingsmiddelenindustrie.

De eigenschappen van HVO zijn identiek aan die van fossiele diesel. De karakteristieken van de motor worden door het gebruik van HVO dan ook niet aangetast en de onderhoudsbehoefte en -kosten zijn gelijk aan die van de normale EN590 dieselversie. Tevens hebben deze ‘HVO ready’ motoren geen meerprijs in de aanschaf tot gevolg.

Aanvullend heeft MAN inmiddels ook alle oudere motorvarianten (Euro 5, 4, etc.) vrijgegeven voor brandstoffen conform de EN15940 norm.

De inzet van HVO betekent een zeer grote stap in de reductie van de CO2-uitstoot van bussen en trucks. Well-to-wheel (van bron tot en met gebruik) bedraagt de CO2-vermindering maximaal 89 procent. Tank-to-wheel kan dat zelfs, volgens de uitgangspunten van bijvoorbeeld het SER Energieakkoord, 100 procent zijn. Dat bekent dat een truck of bus van MAN met een tank zuivere HVO CO2-neutraal kan rijden en een belangrijke bijdrage levert aan het invullen van de Nederlandse doelstellingen voor CO2.

MAN is aangesloten bij betrokken bij het nieuwe Platform Duurzame Biobrandstoffen, De kerntaak van het platform is het stimuleren van een efficiënte en betrouwbare inzet van duurzame biobrandstoffen in voer- en vaartuigen. Het platform ziet duurzame biobrandstoffen als een belangrijk alternatief voor traditionele brandstoffen, vooral om de CO2-uitstoot in de transportsector terug te dringen. Daarbij werkt het platform aan criteria voor de traceerbaarheid van de gebruikte grondstoffen, zodat CO2-uitstoot eerder in de keten wordt voorkomen. HVO is daarbij zeer kansrijk, ook omdat deze brandstof geen nieuwe infrastructuur van tankstations vereist. Het is op dit moment nog niet mogelijk om pure HVO in Nederland te tanken, maar het kan wel worden gemengd met normale diesel.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer