De MAN hTGX, een zware vrachtwagen met een verbrandingsmotor op waterstof, heeft de Truck Innovation Award 2025 gewonnen. De journalisten van de International Truck of the Year (ITOY) reikten de prestigieuze prijs uit aan Alexander Vlaskamp, CEO van MAN Truck & Bus, aan het einde van de persdag van de IAA Transportation in Hannover.
Na de eerste Truck Innovation Award in 2019, die MAN ontving voor de aFAS Level 4 geautomatiseerde, bestuurderloze veiligheidsvrachtwagen, en de ATLAS-L4 en ANITA autonome rijprojecten in 2023, is dit de derde keer dat MAN Truck & Bus deze onderscheiding wint.
De Truck Innovation Award, ingesteld door de ITOY-jury, erkent uitmuntende innovaties op het gebied van transportoplossingen. De ITOY-groep bestaat uit 24 redacteuren en senior journalisten van toonaangevende vrachtwagentijdschriften uit Europa en Zuid-Afrika.
Met 84 stemmen versloeg de MAN hTGX de concurrentie van Renault Trucks’ Oxygen, een prototype distributievrachtwagen, en Iveco’s S-Way Fuel Cell (FCEV), een emissievrij elektrisch voertuig voor lange afstanden.
Tijdens een testrit in Saalfelden, Oostenrijk, prezen de ITOY-journalisten de prestaties en rijgedrag van de hTGX, die vergelijkbaar zijn met een dieselmotor, dankzij de 16,8-liter H4576 zescilinder waterstofmotor met bougies van MAN.
De Truck of the Year-jury was ook onder de indruk van de nagenoeg CO2-neutrale uitstoot van de vrachtwagen, de actieradius van ongeveer 600 kilometer dankzij de 56 kilo 700-bar waterstofcilinders, en het vereenvoudigde nabehandelingssysteem.
Samenvattend stelde Gianenrico Griffini, voorzitter van de International Truck of the Year: “De MAN hTGX opent een nieuw hoofdstuk in de decarbonisatie van het wegtransport. Dit voertuig kan de voorkeur krijgen voor zware toepassingen, zoals in de bouwsector, onder uitdagende klimatologische omstandigheden.”
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/04/manhtgx1-1024x576.jpg)