Truckfabrikant MAN gaat in Duitslang gebruik maken van SuitX exoskeletten van Ottobock. Op twintig standplaatsen van MAN worden 50 schouder- en 25 rug-exoskeletten in gebruik genomen, die de ergonomie op de werkplek van het servicepersoneel moet verbeteren.
Het doel is dan ook om de fysieke belasting van werknemers te verminderen en hun gezondheid te bevorderen. Het is namelijk bewezen dat het onderhouden en repareren van vrachtwagens en bussen en het daarmee gepaard gaande tillen en dragen van zware onderdelen of het boven het hoofd werken met gereedschap op hefplatforms een belasting vormt voor rug, armen en schouders en in het ergste geval kan leiden tot ziekteverzuim. Dit is precies waar de exoskeletten zijn ontworpen: om verlichting te bieden.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/07/scs24037-suitx-man-shoot-00870-1024x683.jpg)
“Bij MAN hebben we besloten om exoskeletten te gebruiken omdat sociale duurzaamheid en de gezondheid van onze werknemers bijzonder belangrijk voor ons zijn. Deze technologie helpt ons ergonomische werkomstandigheden te creëren en fysieke belasting te verminderen”, zegt Dennis Affeld, CEO van MAN Truck & Bus Duitsland. “De vorige testfase heeft aangetoond dat we met de exoskeletten ook de tevredenheid en motivatie van onze werknemers kunnen verhogen. Technologische innovatie en sociale verantwoordelijkheid gaan hier hand in hand.”
Voor de introductie van de exoskeletten voerde MAN een pilotstudie uit met sensoranalyses en feedbackformulieren. De bewegingssituaties werden geanalyseerd voor verschillende echte werkplekken. Het onderzoek op de locaties Hildesheim, Duisburg en Leipzig toonde een aanzienlijke verlichting. Onder andere: Bovenhands werk met een schroefgereedschap van vijf kilogram en het tillen en dragen van goederen van tien kilogram in het magazijn. De sensormetingen werden uitgevoerd met en zonder exoskelet voor dezelfde taken. De resultaten laten zien dat de exoskeletten voor een aanzienlijke verlichting zorgen. 70 kilo minder druk op de lumbale wervelkolom per tilhandeling en tot tien Newtonmeter minder torsie op de schoudergewrichten bij het werken boven het hoofd, wat overeenkomt met een verlichting van meer dan 60 procent.
Naast de metingen beantwoordden de betrokken werknemers vragen over hun ervaringen met de exoskeletten. De subjectieve feedback weerspiegelt de objectieve resultaten: de gebruikers van de exoskeletten voelen duidelijk de ontlasting van hun spieren en gewrichten en voelen zich fitter na het werk.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/07/scs24037-suitx-man-shoot-00284-1024x683.jpg)
De werknemers waren ook enthousiast tijdens het kennismakingsevenement met de ergonomie-experts. “Mijn eerste wow-moment was toen ik het exoskelet voor het eerst testte, toen ik me realiseerde dat iemand onder mijn armen reikte en ik mijn armen niet langer zelf hoefde te dragen”, zegt Dominik Wirries, monteur bij MAN Truck & Bus Service in Hannover-Laatzen. Zijn collega Martin Gökce van de vestiging Hamburg-Moorfleet voegt daaraan toe: “Ik was eigenlijk verbaasd over hoe goed de exoskeletten me ondersteunen. De armpositie boven de schouders is aanzienlijk verlicht.”
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/07/scs24037-suitx-man-shoot-00963-683x1024.jpg)
MAN vertrouwt op het IX Shoulder Air-schouderexoskelet en het IX Back Air-rugexoskelet om de werknemers te ontlasten. De innovatieve oplossingen zijn ontwikkeld door SuitX by Ottobock. Het healthtechbedrijf richt zich op biomechanische systemen die functioneren zonder externe energie (bijv. elektriciteit). De exoskeletten zijn ontworpen om de fysieke belasting in het dagelijks werk duurzaam te verminderen.
“Onze exoskeletten leiden de krachten in het lichaam om, slaan ze tijdelijk op en geven ze weer gericht vrij bij piekbelastingen in de schouder of wervelkolom”, legt David Duwe, Vice President SuitX by Ottobock Europe, uit. “Zonder het gebruik van batterijen zijn de systemen bijzonder licht en kunnen ze de hele dag worden gedragen. Ze kunnen snel worden aan- en uitgedaan en aangepast aan verschillende lichaamsafmetingen. Met deze eigenschappen zijn exoskeletten essentieel om de huidige uitdagingen in de industrie en logistiek aan te gaan.”