Ga naar hoofdinhoud

Hyundai rijdt al 1 miljoen km met Xcient Fuel Cell

Hyundai is nog altijd druk bezig om haar Xcient Fuel Cell trucks in Zwitserland te laten rijden. In elf maanden tijd zijn er al meer dan 1 miljoen kilometers afgelegd door de 46 trucks, die rijden bij 25 Zwitserse bedrijven. In totaal werd er door de inzet van Hyundai’s met een brandstofcel 631 ton aan CO2 bespaard, vergeleken met trucks met dieselmotor.

De bedrijven die met de Hyundai’s rijden hebben hun tevredenheid geuit over de prestaties van de Xcient Fuel Cell trucks tot nu toe, waarbij milieuvriendelijkheid, korte tankbeurten en een grote actieradius als belangrijkste voordelen werden genoemd. “De testers zijn ervan overtuigd dat vrachtwagens op brandstofcellen het grootste potentieel hebben onder de verschillende alternatieve energievoertuigen. De aangesloten bedrijven beperken zich niet tot de introductie van waterstof-brandstofcel vrachtwagens. Ze hebben hoge verwachtingen van de waterstofenergiebron die een groot potentieel heeft voor de toekomst en geloven dat waterstof de sleutel zal zijn voor de overgang naar milieuvriendelijke energie. Het grootste voordeel van waterstofenergie is met name de uitstekende opslag. Dit wijst erop dat waterstof een belangrijke rol zal spelen in het tijdperk van milieuvriendelijke energie. Veel distributiebedrijven ervaren al direct de voordelen door de XCIENT-brandstofceltrucks te gebruiken, en ik denk dat als ook de inzetbaarheid in de zomer met succes wordt afgerond, de vraag naar de Xcient-brandstofceltrucks nog meer zal toenemen”, aldus Jörg Ackermann, voorzitter van de H2 Mobility Switzerland Association.

Na de initiële lancering van het model in 2019, onthulde Hyundai in mei de 2021 Xcient Fuel Cell heavy-duty truck. De volgende generatie trucks is voorzien van een nieuwe grilleontwerp, evenals updates om de prestaties te verbeteren. De nieuwe trucks zijn verkrijgbaar in een 4×2 of 6×2 bakwagenconfiguratie. In totaal zullen 140 eenheden van het 2021-model tegen het einde van dit jaar naar Zwitserland worden verscheept. De plannen zijn om in 2025 1600 Xcients in Europa te hebben rijden.

In 2019 startte Hyundai Motor Company een joint venture met het Zwitserse bedrijf H2 Energy om Hyundai Hydrogen Mobility (HHM) op te richten. HHM, gevestigd in Zwitserland, verhuurt de XCIENT Fuel Cell-trucks aan commerciële vrachtwagenoperators op een pay-per-use basis waarbij ook de waterstofvoorziening is inbegrepen. Het voordeel voor commerciële wagenparkklanten is dat er geen initiële investering is.

“HHM is van plan om volgend jaar ook andere Europese landen aan te boren. Duitsland en Nederland zijn het meest waarschijnlijk, maar er is ook grote belangstelling voor onze voertuigen vanuit bijna elk ander Europees land. Hyundai’s laatste zet zal meer druk uitoefenen op lokale spelers, die hun eigen waterstofplannen aan het ontwikkelen zijn”, aldus Mark Freymüller, CEO van Hyundai Hydrogen Mobility

Hyundai Motor Company heeft in het kader van zijn “Strategy 2025”-plan een jaarlijkse verkoopdoelstelling van 110.000 elektrische brandstofcelvoertuigen tegen 2025 wereldwijd opgesteld. Ondertussen is de Hyundai Motor Group van plan om de productiecapaciteit voor waterstofaangedreven voertuigen op te voeren tot 500.000 eenheden tegen 2030. Een van de manieren waarop Hyundai dit wil bereiken, is door zijn technologie voor elektrische voertuigen met brandstofcellen op de markt voor bedrijfsvoertuigen te brengen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer