Geen spat veranderd en toch helemaal fris en nieuw. De eerste editie van de Hart voor DAF dagen in Eindhoven verliep afgelopen weekend precies zoals de organisator, het DAF Museum, het zich al had voorgesteld.
Voor zover er al een aanleiding zou moeten zijn om een DAF-evenement met heel veel klassieke trucks te organiseren had men deze keer wel écht een reden. Dit jaar is het precies 75 jaar geleden dat in 1949 bij DAF de eerste vrachtwagenchassis de fabriek verlieten. Dat begon met de DAF A40 viertonner waarna al spoedig de A50 en A60 volgden.
De laatste keer dat het DAF Museum met een open weekend en een grote truckshow groot uitpakte voor de liefhebber was al weer in 2019. Daarna gooide Covid stevig roet in het eten en aansluitend werd het museum ook verbouwd. De komst van de nieuwe Paccar Wing was meteen een goede aanleiding om eens kritisch door de collectie heen te gaan.
![Hart voor DAF](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/10/HVDD-BRO040a_-768x1024.jpg)
Groei
Want lang niet alles dat het DAF Museum in huis heeft, staat ook opgesteld. “Onze collectie is veel en veel groter en groeit gelukkig nog steeds”, vertelt directeur van het DAF Museum Joost van den Bosch, “Met alles weer op orde was het daarom hoog tijd om weer eens een groot evenement van ons zelf te organiseren. En was het ook tijd voor een nieuwe naam die meteen een boodschap zou hebben.”
Daarmee doelt de directeur er op dat de eerste versie van dit soort open dagen nog werd aangeduid als ‘evenement voor donateurs’. “Waarbij de suggestie gewekt werd dat op een dergelijk weekend, het gewone publiek niet welkom was. Verkeerd natuurlijk. Dus maakten we er de DAF Museumdagen van.”
Dat hield men aan de Tongelresestraat een aantal jaren vol. Van den Bosch: “Maar dat werd sleets. Ten eerste is het voor ons natuurlijk elke dag DAF Museumdag. En verder ritselt het de laatste jaren in Nederland van de Museumdagen. Dat leidde tot het besluit het evenement dit jaar opnieuw op te starten onder de noemer Hart voor DAF dagen.”
Ruimte
En dat is precies wat het is. Vanaf zaterdag 10 uur tot laat op zondagmiddag bleven de bezoekers binnenkomen via de poort van DAF Trucks. Want zonder de hulp van de fabriek heeft het museum niet de mogelijkheid een paar duizend bezoekers te laten parkeren. En ook de meer dan 100 klassieke DAF trucks van vooral particuliere eigenaren nemen nogal wat ruimte in.
Maar het resultaat mocht er zijn. De bezoekers konden op zich op het buitenterrein laven aan de aanblik van écht het complete gamma trucks dat DAF sinds 1949 gebouwd heeft. Van de eerste A50 vijftonner met nog een 4,2 liter benzinemotor tot de nieuwste generatie DAF XG: het stond er allemaal. Van de zevenstreper, zesstreper, en de series met drie strepen in de grille via de Kikkerseries en de verschillende neuzen naar de meer moderne types. Waaronder bijvoorbeeld één van de twee proto’s die DAF bouwde op basis van de SuperSpaceCab met een 500pk Cummins motor erin. En, ook wellicht niet bedoeld, vier hypermoderne trucks voor het Belgische leger op basis van een Tatra buischassis dus met onafhankelijke geveerde wielen waarvan twee met een gepantserde cabine.
Maar ook het personenwagenverleden van DAF was rijk vertegenwoordigd. Met talloze DAF’jes 33 tot en met YA66, een enkele Pony en zelfs nog exemplaren van de DAF 400 bestelwagen. Sommigen helemaal origineel. Anderen weer tot rally- of funcar omgebouwd.
Grijze haren
De bezoekers waren lang niet allemaal (ex) DAF medewerkers of mensen die werkzaam zijn in het transport. En hoewel de hoeveelheid grijze haren duidelijk de boventoon voerde, was het goed om te zien dat er ook heel veel jeugd aanwezig was. “Dat is een trend die we ook bij de DAF Club Nederland en de DAF Oldtimer Club zien. Persoonlijk vind ik het geweldig dat ook de jonge generatie blijft warm lopen voor alles wat met DAF te maken heeft”, aldus Van den Bosch.
De gasten konden gratis met klassieke pendelbussen van het DAF terrein naar het Museum zelf en terug. Daar was voor dit weekend de hele Paccar Wing het domein van talloze standjes met DAF hobbyisten die van folders tot complete zelfbouwmodellen in elke schaal, snuisterijen, memorabilia en wat al niet ten toon stelden. Met als absolute blikvanger een schaal één op vier gebouwd rijdend model van een XF.
“Auto’s zijn emotie”, weet Joost van den Bosch. “Of het nu personenwagens of trucks zijn, bij velen gaat het hart sneller kloppen bij het zien van zoveel wielen. Wat dat betreft voorzien de Hart voor DAF Dagen in een blijvende behoefte. Want waar wij op een normale zaterdag tussen de 150 en 200 gasten ontvangen, hebben we er dit weekend tegen de 2100 binnen de poort gehad. Dan weet je waarom je dit doet. Want we zijn met alle vrijwilligers al in februari met de organisatie begonnen. En niet voor niets: wat mij betreft volgend jaar weer.”
![Hart voor DAF](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/10/HVDD-BRO_0050a-768x1024.jpg)
Binnenkort op deze website: een unieke rij-impressie van twee historische DAF’s