Begin dit jaar zijn de Cat4-Suite activiteiten van GreenCat verzelfstandigd in het nieuwe bedrijf Ixolution. Als gevolg hiervan veranderde GreenCat haar organisatie en strategie. De focus ligt nu op het RoadRunner+ TMS met VisualPlanner planbord en de fleetmanagementoplossing. Bij dit laatste wordt vol ingezet op het open Android boordcomputerplatform.
Toen CatLogic en de ICT-divisie van Groeneveld in 2007 opgingen in GreenCat, was het doel te komen tot één platform waarop alle deeloplossingen zouden worden geïntegreerd. De praktijk bleek weerbarstiger: met RoadRunner+ en de Cat4Suite bleven er toch twee TMS-platformen bestaan.
Terwijl Cat4 zich richt op (inter)nationaal, intermodaal transport, wordt RoadRunner+ ingezet in het wegvervoer. “Cat4 heeft dan ook een ander type gebruikers dan de ruim 100 bedrijven die met RoadRunner+ werken”, vertelt Ivo Kolman, die sinds 1 januari jl. verantwoordelijk is voor GreenCat in de Benelux. Hij verwacht dat gebruikers van beide oplossingen baat hebben bij de afsplitsing van Cat4. “Zowel Ixolution als wij kunnen nu sneller inspelen op specifieke klantwensen”, aldus Kolman. Dat is ook het uitgangspunt van de vernieuwde GreenCat organisatie, die Kolman typeert als GreenCat 2.0.
Continuïteit
“Veel van onze klanten sluiten qua bedrijfscultuur aan op die van ons. Het zijn net als wij veelal familiebedrijven met een brede horizon, gericht op continuïteit en winstgevendheid”, zegt Kolman, die nu ruim 3 jaar actief is binnen Groeneveld en voorheen bijna 10 jaar werkte bij Den Hartogh Logistics. “Die bedrijven, meestal kleine tot middelgrote transporteurs en logistiek dienstverleners, willen we optimaal ondersteunen in hun bedrijfsvoering en fleetmanagement.”
Dat gaat GreenCat op een andere manier doen dan voorheen. “Waar we eerst zoveel mogelijk zelf deden, nodigen we nu andere partijen uit om met ons mee te denken en mee te ontwikkelen. Dat verkort de time-to-market: nieuwe toepassingen zijn sneller te realiseren zodat klanten er eerder mee aan de slag kunnen”, zegt Kolman.
RoadRunner+
Bij RoadRunner+ wil GreenCat een inhaalslag maken in de doorontwikkeling van het systeem. “De basis blijft orderverwerking, planning en facturatie, maar we willen over naar een modulair platform, gebaseerd op de modernste technologie”, licht Kolman toe. Dit betekent dat GreenCat overstapt op een andere ontwikkelomgeving en een standaard databasestructuur.
Kolman: “Over de keuzes die we hiervoor moeten maken, hebben we in deze periode intensief overleg met diverse betrokkenen en specialisten, waaronder de RoadRunner+ gebruikersgroep, die ook onze Escrow beheert.” Komend najaar wil GreenCat de roadmap voor de ontwikkeling van RoadRunner+ presenteren.
Android
Op boordcomputergebied is GreenCat al een nieuwe weg ingeslagen met het open Android Telematics Xchange (ATX) platform. Centraal hierin staat de nieuwe ATX boordcomputer in enkel DIN-formaat, die Groeneveld in haar Italiaanse fabriek produceert.
“Dit is eigenlijk de eerste boordcomputer die je een computer mag noemen”, vindt Chris Hardijk, verantwoordelijk voor verkoop van Greencats telematica. “Dankzij het open platform draait niet alleen onze eigen boordcomputersoftware op de ATX, maar is elke gewenste Android app aan het systeem toe te voegen.”
Ook is de ATX boordcomputer te combineren met een breed scala aan hardware, zoals een chauffeursdisplay, Android smartphone of PDA. Ook kan randapparatuur als een documentscanner of printer rechtstreeks worden aangesloten op de USB-poorten van de ATX. “Je zit als gebruiker niet meer aan één type userinterface vast, maar kunt het systeem aanpassen aan de eigen bedrijfssituatie”, zegt Hardijk.
Apps
De ATX boordcomputer heeft dezelfde basisfunctionaliteit en maakt gebruik van dezelfde backofficesoftware als de TopIQ. Beide systemen kunnen dus naast elkaar worden ingezet. Ook de TopIQ blijft GreenCat de komende jaren nog leveren.
Op de ATX zijn inmiddels de eerste apps in gebruik genomen, waaronder één voor documentscanning in de truck. “Dat is een mooi voorbeeld van onze nieuwe werkwijze”, zegt Kolman. “Tconsult uit Naarden heeft zijn Scangeroo app geschikt gemaakt voor de ATX en wij hebben hem geïntegreerd in het vragenpad en de backofficesofware. Zo hebben we de scanoplossing binnen 1,5 maand na het eerste gesprek met onze klant al kunnen opleveren.”