Het Slowaakse technologiebedrijf Mobility & Innovation Production s.r.o. (MIP) heeft de eerste waterstoftruck van Slowaakse makelij gepresenteerd. De truck, gebaseerd op de Ford Trucks F-Max, is volledig gehomologeerd volgens de EU-regelgeving en is klaar voor marktintroductie.
De M&I RH120R is ontworpen met ondersteuning van Ford Trucks en zet nieuwe standaarden in waterstoftechnologie voor zwaar transport. Het voertuig is uitgerust met een REFIRE-brandstofcel (117 kW, met opties tot 200 kW), een Eaton-transmissie met vier versnellingen specifiek voor elektrische aandrijving, en een krachtige DANA TM4 Sumo HV 2500 6-P elektromotor die 540 kW (734 pk) levert en tot 2500 Nm koppel genereert.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/11/Ford-Trucks-F-CEV-2-1024x683.jpg)
De truck is voorzien van vier waterstoftanks van NPROXX met een capaciteit van 12 kg per stuk, waarmee een actieradius van 600 tot 750 kilometer haalbaar is. Daarnaast kunnen de Durapower-batterijen van 122 kWh via een CCS2-connector worden opgeladen, waarmee de truck ook volledig elektrisch een actieradius van 120 kilometer kan afleggen.
De RH120R heeft een maximaal toelaatbaar totaalgewicht van 45 ton en biedt dezelfde compatibiliteit met opleggers als de dieselversie van de Ford F-Max. Het voertuig voldoet aan de strengste Europese normen en is daarmee direct inzetbaar voor transportbedrijven die de overstap naar emissievrij transport willen maken.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/11/image-50-1024x948.png)
Waberer’s
Tijdens de presentatie ondertekenden logistieke grootmachten Metrans en Waberer’s een intentieverklaring om de nieuwe waterstoftruck in de praktijk te testen. Beide bedrijven overwegen de RH120R op te nemen in hun wagenpark, wat een belangrijke stap is richting de integratie van emissievrije voertuigen in het dagelijkse transport.
Emrah Duman, Vice President van Ford Trucks, benadrukt het belang van de samenwerking: “Met onze expertise in R&D en innovatie streven we naar een emissievrije toekomst. De samenwerking met MIP is van onschatbare waarde en ondersteunt onze doelstelling om milieuvriendelijke transportoplossingen te ontwikkelen.” János Onódi, CEO van MIP, voegt toe: “We hebben nu bewezen dat Slowaakse innovatie kan concurreren op het hoogste niveau. Samen met Ford Trucks tonen we aan dat duurzaamheid en innovatie hand in hand gaan.”
Het project kreeg bijdragen van diverse toonaangevende bedrijven. Durapower leverde de batterijtechnologie, NPROXX zorgde voor de hogedruktanks, en TÜV SÜD begeleidde de homologatieprocessen. DRABPOL en EATON droegen bij aan de elektrische aandrijflijn en waterstofopslagoplossingen. Ford bouwt overigens samen met CMB.Tech ook een F-Max op waterstof en diesel.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/11/Ford-Trucks-F-CEV-1-1024x683.jpg)