Ford Trucks liet op IAA Transportation haar tweede generatie van de F-Max zien. Die heeft een aangepaste aandrijflijn, maar is nu ook verkrijgbaar met een camerasysteem in plaats van zijspiegels. De nieuwe F-Line werd gepresenteerd met een elektrische aandrijflijn van ZF.
Ford Trucks liet weten dat de Ecotorq-dieselmotor vanaf nu geen 500 maar 510 pk heeft en dat het koppel is verhoogd tot 2600 Nm. Ook is de achteras nu verkrijgbaar met ratio’s van 2,17 en 2,31 en is het gewicht van de aandrijflijn afgenomen met 75 kg, vertelde Ford Trucks baas Emrah Duman. De carrosserie van de F-Max heeft wat aerodynamische verbeteringen gekregen. Een voorbeeld daarvan is de grille die nu, snelheidsafhankelijk ook kan worden gesloten. Ook zit er zit luchtvering op de vooras waarmee de rijhoogte kan worden aangepast en de F-Max heeft vanaf nu banden met een lage rolweerstand. Het meest in het oog springend zijn de camera’s in plaats van spiegels. Alle noviteiten moeten zorgen voor een brandstofbesparing van maar liefst 11 procent.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/09/20240916_140414-1024x768.jpg)
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/09/20240916_140439-1024x768.jpg)
De spiegels zitten op de plek waar normaal de zijbeugels van de spiegels beginnen, onderaan het zijraam. Dat is opvallend, want alle andere merken plaatsen hun camera-armen hoog op de cabine. Alleen Scania plaatste ook ooit de camera’s laag op de cabine, maar stapte daar later vanaf. Op de F-Max op de stand zagen we dus twee zijcamera’s en een camera die de frontzichtspiegel vervangt. De trottoirspiegel zagen we nog wel op de F-Max.
Nieuw bij Ford was de F-Line E, met een volledig elektrische aandrijflijn afkomstig van ZF. De CeTrax 2 van ZF is gemonteerd. Dankzij het compacte en modulaire ontwerp van de CeTrax 2-serie van ZF passen de aandrijvingen in dezelfde montageruimte als een conventionele ICE-transmissie. Dit geeft fabrikanten de flexibiliteit om zowel een verbrandingsaandrijving als een CeTrax 2 elektrische centrale aandrijving op dezelfde productielijn te installeren, afhankelijk van de configuratie van de klant. Ford monteert van ZF ook de elektro-hydraulische stuurpomp EPHS. Deze stuurinrichting is uitgerust met een e-motor en is ontworpen om een on-demand hydraulisch vermogen te leveren voor een efficiënte werking van het hydraulische stuursysteem van het bedrijfsvoertuig, onafhankelijk van de aandrijflijn van het voertuig.
![Ford](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/09/download-1024x929.jpeg)