De Duitse Maut wordt vrijwel zeker niet per 1 oktober van dit jaar verhoogd. Dat melden diverse Duitse media. De basis voor een verhoging, een rapport over kosten van infrastructuur, is om tal van juridische redenen vertraagd. Ook een Mauttarief voor Euro 6 komt er voorlopig niet.
De Duitse minister van verkeer Peter Ramsauer beloofde vorig jaar op de IAA nog nieuwe Maut-tarieven per 1 oktober a.s., met een voordelig tarief voor Euro 6. Die belofte schijnt hij nu niet na te (kunnen) komen. Dat is jammer voor transportbedrijven die wachten met de aanschaf van Euro 6 trucks tot de voordelige Maut-tarieven bekend worden. Als het aan Ramsauer ligt, wordt er nu voor 1 januari 2014 geen beslissing genomen. In Duitsland gaan er echter nu stemmen op, onder meer van de VDA, om in de herfst toch een eigen Euro 6 Mautklasse in het leven te roepen, op basis van de huidige infrastructuurkosten. Dan zou Euro 6 bijvoorbeeld net zo duur kunnen worden als Euro 5 nu en kunnen de andere Euro-klassen iets duurder worden. Ook aan dit voorstel kleven volgens het ministerie problemen met de infrastructuurkosten en de berekening van de tarieven. Tevens brengt deze oplossing voor de overheid geen extra opbrengsten in het laatje. Hoe het ook zij, de transporteur die graag een Maut-tegemoetkoming wil voordat hij een Euro 6 truck aanschaft, kan die voorlopig vergeten.