Ga naar hoofdinhoud

Einde van een tijdperk: de laatste Tatra T 815 rolt van de band

Op dinsdag 25 februari 2025 beleeft Tatra Trucks een historisch moment: de laatste vrachtwagen van de T 815-serie rolde van de productielijn in het Tsjechische Kopřivnice. Het betrof een drieassig chassis voor de CAS 30-brandweerwagen, voorzien van een lange vierdeurs cabine boven de motor. Hiermee kwam een einde aan ruim veertig jaar productie van deze unieke vierwielaangedreven zware truck.

Vandaag de dag bestaat het modellengamma van Tatra uit de moderne series Force en Phoenix. Beide series, waarvan vorig jaar de derde generatie werd geïntroduceerd, zijn sterk beïnvloed door de technologische innovaties van de T 815. Het unieke Tatra-chassisconcept, de luchtgekoelde T3-motoren (V8 en V12) met elektronische injectie, een eigen veertienversnellingsbak met elektronisch schakelsysteem, diverse tussenbakken, het pneumatische veersysteem en het KING FRAME-combinatieveersysteem zijn slechts enkele voorbeelden van de innovatieve erfenis van de T 815.

Zonder het visionaire ontwerp van ingenieur Milan Galia (1930-2017) zou Tatra vandaag wellicht niet meer bestaan. Zijn project legde de basis voor de huidige generatie Tatra-trucks en hield het merk relevant in een snel veranderende industrie.

Een bewogen geschiedenis

De ontwikkeling van de T 815 begon in de jaren zeventig als een modernisering van de militaire T 813. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de civiele tak een eigen model, de T 157, zou krijgen, maar door politieke beslissingen werd uiteindelijk zowel de militaire als de civiele productie samengevoegd onder de T 815-benaming.

Gedurende vier decennia waren er regelmatig pogingen om de truck simpeler en goedkoper te maken, maar telkens overleefde de T 815 de kritiek. Toch begon het einde in zicht te komen in de vroege jaren 2000. Banken drongen aan op herstructurering en het schrappen van dure eigen productielijnen, zoals die voor de cabines, motoren en transmissies. Hierdoor kwamen de Force- en Phoenix-series tot stand, die langzaam maar zeker de T 815 begonnen te vervangen.

Ondanks het steeds strengere regelgevingskader bleef de T 815 echter gewild. Vooral buiten Europa vond het model aftrek vanwege zijn robuustheid en eenvoud. De motoren met Euro III- en Euro V-specificaties bleven in trek bij klanten in markten waar elektronische motorsturing minder noodzakelijk werd geacht. In Tsjechië en Slowakije bleef de truck populair bij brandweer- en reddingsdiensten dankzij zijn vermogen om te werken op F34-brandstof.

Modelontwikkelingen en marktsucces

De eerste T 815-modellen kwamen na intensieve tests in 1983 in serieproductie. In 1989 volgde de gemoderniseerde T 815-2, die in 1994 werd opgevolgd door de Model 94 met een verbeterde cabine. In 1997 werd de T 815-2 TERRN01 gelanceerd met het KING FRAME-veersysteem, een model dat in 2020 werd gemoderniseerd onder de naam T 815-2 FACELIFT.

Vanuit het oogpunt van klantgerichtheid heeft de T 815 door de jaren heen vele varianten gekend. Denk aan de laagcabineversies T 815 PJ en J, de militaire Armax, de T 163 Jamal met neuscabine, de brandweerspecials T 815-2 TERRN01 R55 en de Australische variant, die speciaal was ontworpen om te voldoen aan de gewichtsverdelingseisen op dat continent. En natuurlijk speelde de T 815 een glansrol in Dakar-rally’s en andere off-road races. Verrassend genoeg wist een circuitversie in 2001 zelfs de Europese titel bij de truckraces te winnen.

De T 815 diende als basis voor meerdere andere Tatra-series, waaronder de T 816 (later T 815-6) Force, de T 817 (later T 815-7) Force en de T 158 Phoenix met Euro III, V en VI-motoren.

De meest geproduceerde truck van Tatra

Van 1983 tot 2025 werden in totaal 158.065 T 815-trucks geproduceerd. Zelfs voor de start van de serieproductie waren er tussen 1977 en 1982 al diverse prototypes en voorserievoertuigen gebouwd. Opmerkelijk was de vierassige VP 31 met een achterin geplaatste motor voor een mobiel artilleriesysteem, die al voor 1983 in productie ging.

Oorspronkelijk was het doel om jaarlijks 15.000 T 815’s te bouwen, met productie in zowel Kopřivnice als het Slowaakse Bánovce nad Bebravou. In bepaalde jaren produceerde de Slowaakse fabriek zelfs meer trucks dan het moederbedrijf. Na 1990 kelderde de productie echter naar slechts enkele honderden eenheden per jaar.

Ondanks deze daling hield de T 815 stand. Zelfs na het stopzetten van de productie in Europa wordt het model nog steeds onder licentie gebouwd in China en India. Dankzij de technologieoverdracht in 2023 naar het Indiase Beml krijgt de T 815 met zijn karakteristieke COE-cabine een tweede leven buiten Europa. De laatste geproduceerde T 815-2 TERRA droeg productienummer 50008.

Tijdlijn van de T 815

  • 1970 – 1972: Prototypes T 157, T2-813
  • 1972 – 1983: Ontwikkeling en prototypes van de nieuwe T 815
  • 1983: Start serieproductie van de T 815
  • 1986 – heden: Dakar-rallyspecials
  • 1989 – 1997: T 815-2
  • 1994 – 1997: T 815-2 Model 94
  • 1997 – 2010: T 815-2 TERRN01
  • 2018 – 2025: T 815-2 TERRA
  • 25 februari 2025: Einde serieproductie van de T 815
Tatra is vandaag de dag de enige OEM die voertuigen uitrust met luchtgekoelde motoren.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer