Binnenkort rust Vos Distri Logistics haar wagenpark uit met de Omni Express boordcomputer van Qualcomm. Om charters in deze omgeving mee te nemen, wordt dan ook de Driver Telematic App ingezet. De eerste ervaringen hiermee heeft Vos al opgedaan bij enkele eigen wagens.
Na enkele andere divisies binnen Vos Logistics stapt ook Vos Distri Logistics over op de Omni Express boordcomputer van Qualcomm. “Deze maand testen we de workflow, daarna starten we met het nieuwe boordcomputersysteem”, vertelt Roy van Tilburg, Operations Manager bij Vos Distri Logistics in Oss. Deze divisie is gespecialiseerd in klantspecifieke logistieke oplossingen, variërend van transport, opslag, VAL en distributie tot full supply chain oplossingen.
Vos Distri Logistics is wel als eerste binnen Vos Logistics gestart met de Driver Telematics App van Qualcomm. “Bij vier trucks die dedicated voor een klant rijden, moest de oude boordcomputer vervangen worden. Net te vroeg om de Omni Express in te bouwen. Daarom hebben we de app ingezet”, zegt Van Tilburg.
Rechtstreeks
Bij de betreffende vier vrachtwagens verzorgt de klant van Vos Distri Logistics zelf de planning. Ook de communicatie van orderinformatie vindt rechtstreeks met de klant plaats. Van Tilburg: “Om dit proces niet te verstoren werken de chauffeurs sinds november vorig jaar met de Driver Telematics App.”
De chauffeurs hebben van hun werkgever een eenvoudige Samsung mobiele telefoon meegekregen, waarop de app is geïnstalleerd. Downloaden is gratis; voor het gebruik van de app brengt Qualcomm een vergoeding in rekening.
Tracking & tracing
Op de Samsung met Driver Telematic App komen berichten met orderinformatie van de klant binnen en melden chauffeurs de orders ook weer af. Daarnaast gebruikt de klant de app om te volgen waar de auto’s van Vos Distri Logistics zijn. Dat gebeurt via een login op het FleetVisor platform, de backofficesoftware van Qualcomms boordcomputeroplossing.
“In de huidige situatie wordt de app alleen gebruikt voor het uitwisselen van berichten en tracking & tracing”, zegt Van Tilburg. “Als we hem later voor onze charters gaan inzetten, registeren we ook de gereden kilometers en uren ten behoeve van de facturering.”
Backup
Aanvankelijk stond Van Tilburg sceptisch tegenover het fenomeen boordcomputer app. “Omdat het een nieuwe toepassing is, had ik zo mijn bedenkingen of we er wel snel mee aan aan de slag konden en of hij goed zou werken. Dat is beter gegaan dan ik had verwacht”, zegt hij. “Tot nu toe werkt de app prima.”
Van Tilburg geeft aan dat Vos met de app de communicatie tussen de chauffeurs en de klant intact heeft kunnen houden. Deze backupfunctie wil Van Tilburg ook in de toekomst blijven gebruiken. “Mocht een boordcomputer op één van onze wagens onverhoopt uitvallen, dan schakelen we over op een telefoon met Driver Telematic App totdat de nieuwe boordcomputer is ingebouwd.”