Op IAA Transportation 2024 toonde DAF voor het eerst haar vernieuwde truckgamma aan de wereld. Meest opvallende verandering: de nieuwe lakkleur Flaming Red, die het goudgeel als introductiekleur vervangt. Meest indrukwekkende verandering: de nieuwe aandrijflijn van de diverse DAF-modellen. TTM.nl toog direct na de IAA naar Málaga om te rijden met de nieuwe DAF’s. [INHOUD | INDEX TTMnl2024_4_36]
Sinds de introductie van de nieuwe generatie DAF’s in 2021 was de standaardkleur van de XF, XG, XG+ en later ook de XD het ‘Tuscany Yellow’, de geelgouden kleur die in de zonneschijn de trucks een welhaast magische uitstraling gaf. Het rood staat de trucks ook goed, maar ’t is toch anders. Desalniettemin koos DAF overtuigend voor een nieuwe lakkleur om maar aan te geven dat deze updates uiterst serieus zijn.
Lipje?
Wat zijn die updates dan precies? Gaat u er even goed voor zitten, want het is nogal wat. U heeft natuurlijk al gezien dat er aan de buitenkant van de trucks weinig vernieuwd is. Ja, de kleur, en het kleine lichtgrijze lipje in de grille (je moet het weten om het te zien). De belangrijkste vernieuwingen van de DAF’s zitten onder de cabine en in het chassis, bij de aandrijflijn. De nieuwe trucks zijn uitgerust met geoptimaliseerde Paccar MX-11 en MX-13 motoren, die onder meer beschikken over vernieuwde kleptiming (volgens het Miller-principe), een koelvloeistofpomp met dubbele (deels elektrische) aandrijving en een luchtcompressor met een koppeling. Deze technische verbeteringen, gecombineerd met nieuwe turbo- en EGR-systemen en efficiëntere brandstofinjectoren, moeten de betrouwbaarheid en levensduur van de motoren verhogen. Dat is belangrijk, want DAF heeft de afgelopen jaren veel problemen gehad met brandstofinjectoren. DAF verzekerde ons met nadruk dat met de vernieuwde motoren er een oplossing is ingebouwd waardoor het eerdere probleem niet meer kan optreden.
Downspeeding
Daarnaast introduceert DAF een nieuw ontwerp voor het pignonwiel in de SR1344-achteras. Er s een asratio mogelijk van 2.64, maar aan de andere kant ook van 2.05. Dat betekent veel meer toepassingsmogelijkheden, onder meer met de Paccar MX-13 van 530 pk. Een aangepaste schakelstrategie in combinatie met deze motorverbeteringen zorgt voor een lager toerental bij kruissnelheden. Er is nu echt een toerental van 930 t/min mogelijk bij 85 km/h. Downspeeding zoals DAF het altijd wil dus.
De verbeteringen aan de aandrijflijn en aerodynamische eigenschappen kunnen resulteren in een totale brandstofbesparing van 9 procent, waarvan 3 procent voor rekening komt voor de aandrijflijn. Transporteurs profiteren daarnaast volgens DAF van aanzienlijke kostenbesparingen, onder andere door lagere wegenbelastingen in Duitsland vanwege de Maut-klasse 3 certificering van diverse DAF-modellen.
Veiligheid
Bij het rij-evenement in Málaga konden we ook zien dat de DAF’s nu voldoen aan nieuwe (verplichte) veiligheidseisen. Er zijn vijf nieuwe sensoren om de omgeving van de truck waar te nemen en te zien of er zich kwetsbare weggebruikers bevinden. Er is Drive-off Assist, City-Turn Assist, AEBS, Collision Avoidance, Collision Mitigance, Side Assist, het zit er allemaal op. Alles om te voorkomen dat er schade of ongevallen zijn. Daarom wordt ook de chauffeur in de gaten gehouden. Dat gebeurt met een verfijnd systeem dat Driver Drowsiness Detection heet. Is er toch sprake van een incident, dan wordt dat vastgelegd met een Event Data Recorder.
Weg dieselroffel
In de Spaanse ochtendzon staat er een indrukwekkende rij rode DAF’s klaar. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de nieuwe lakkleur in de zon ook aardig oplicht, net als de geelgoude. Helemaal aan het begin van de rij staat het vlaggenschip: de XG+ 530 FT, een trekker die zo’n beetje al het boven genoemde nieuws gemonteerd heeft. De vernieuwde aandrijflijn bestaat uit de MX-13 motor met 530 pk en een koppel van 2700 Nm vanaf 900 toeren. De transmissie is vanzelfsprekend volledig automatisch en van ZF: de Traxon 12-speed. De 13 tons SR1344 achteras heeft een ratio van 2.05, wat dus nieuw is voor DAF. De nieuwe aandrijflijn bewijst zich meteen op de Spaanse snelweg. De loop van de motor is veel fijner en rustiger dan voorheen. Het is niet bedaard, want we hebben 530 pk, maar de krachten worden veel verfijnder op de weg gelegd. De MX-13 laat bij optrekken veel minder van zich horen, de echte dieselroffel is verdwenen. Bij een kruissnelheid van 85 km/h zien we de toeren echt maar net boven de 900 hangen. Indrukwekkend. Minder onder de indruk zijn we van het feit dat de DAF nog geen elektrisch stuurhuis heeft. Dat betekent dat er nog geen actieve lane keep assist mogelijk is. En in standje ACC heeft de DAF nog geen stop&go functie, terwijl dat juist zo fijn is in de file. De andere assistentiesystemen laten zich af en toe goed horen, maar dat hoort nu eenmaal bij deze tijd. Terug op de parkeerplaats zien we dat de DAF wel een sensor heeft voor de dode hoek rechts, maar niet aan de linkerzijde van het chassis. Volgens DAF zou dat een te breed voertuig opleveren. Vreemde kwestie. Je zou verwachten dat DAF dit zo snel oplost, want risico’s met weggebruikers in de dode hoek links wil je ook niet lopen. Fraai is dan wel weer dat op de nieuwe DAF’s het Digital Vision Systeem, Predictive Cruise Control, lage rolweerstand banden en het aeropakket standaard zijn.
Motorrem
De XD-trekker op de parking laten we even staan, want we willen rijden met de XD 4×2 bakwagen. Die heeft namelijk de nieuwe 6,7 liter PX7 motor, in dit geval goed voor 310 pk, de krachtigste versie. Deze motor is fors vernieuwd, met onder meer een geheel nieuw blok, zuigers en turbocharger. De transmissie is ook hier van ZF, het is de 8 speed Powerline transmissie. In de Andalusische bergen kunnen we fijn de nieuwe PX motorrem van maar liefst 200 kW. Fijn is dat de motorrem bij de XD traploos verstelbaar is. Het remt heel prettig af zo. Fijn is ook dat alle veiligheidssystemen die we eerder noemden, ook op deze XD zitten.
Spiegels?
Dan hebben we nog één DAF over, en dat is de XB. Het is een XB 210 FA met schuifzeilen. De XB heeft dan wel een update gekregen en hoort nu volgens DAF bij de NGD-familie, met nieuwe PX5 motor (210 pk in ons geval) en de ZF Power Line 8-traps transmissie. Mooie woorden, maar de cabine is en blijft die van de LF – en eigenlijk dus de Midlum-cabine uit 1997. Jammer dat DAF voor dit segment geen nieuwe cabine bouwt, al begrijpen we ook wel dat een dergelijke investering voor dit kleine segment misschien niet verantwoord is. Helemaal een misser vinden we het dat DAF geen Digital Camera Vision systeem heeft gemonteerd op de XB. De auto heeft nog gewoon spiegels! Dat kan echt niet als je ‘Direct Vision’ zo belangrijk vindt. Zelfs de montage van een corner view camera zou al veel extra veiligheid opleveren in de binnenstad, waar deze auto toch veelvuldig te vinden is. Werk aan de winkel voor DAF met de XB dus, al geloven we wel dat DAF overtuigd is van de noodzaak van een modernere XB.
Weer terug in een herfstig Nederland realiseren we ons pas dat we één DAF niet zagen staan in Málaga: de elektrische DAF’s. Wanneer verschijnen die in groten getale op de Nederlandse wegen? Want je kunt als truckfabrikant de dieselaandrijflijnen nog zo zuinig en verfijnd maken, de toekomst ligt op de lange termijn toch echt bij emissievrij.
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: DAF TRUCKS, TTM.NL
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/11/TTM2024_4_36_41_DAF_foto_slot-769x1024.jpg)