Veldhuizen Wagenbouw uit Groenekan levert al jaren Iveco’s Trakker met mechanisch geveerde Wide Spread tandemstellen. De techneuten hebben nu ook een Wide Spread asstel ontwikkeld voor een DAF FAD. Er is keuze uit een 8×4 of 10×4 en de totaalgewichten lopen op tot 50 ton!
Net als bij de Iveco wordt ook bij de DAF de achterste as 50 cm naar achteren verplaatst, zodat het draagvermogen van het asstel met 4 ton wordt verhoogd. Hierdoor kunnen ook de voorassen beter benut worden, zodat het netto laadvermogen wel 5 tot 6 ton hoger wordt. Omdat Wide Spread veersystemen bekend staan om de hoge onderhoudskosten is zowel het stuursysteem als het veersysteem volledig mechanisch uitgevoerd.
![DAF FAD 8x4 widespread Opbouw Daf CF 8x4 met Wide Spread Gestuurde achteras 41 ton](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2015/06/wsg41-300x199.jpg)
![DAF FAD 8x4 widespread Opbouw Daf CF 8x4 met Wide Spread Gestuurde achteras 43 ton](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2015/06/wsg432-300x199.jpg)
![DAF FAD 10x4 widespread Opbouw Daf CF 8x4 naar 10x4 met Wide Spread Gestuurde achteras 48,5 ton](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2015/06/wsg48-300x199.jpg)
![DAF FAD 10x4 widespread Opbouw Daf CF 8x4 naar 10x4 met Wide Spread Gestuurde achteras 50 ton](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2015/06/wsg50-300x199.jpg)
Hierdoor zijn volgens Veldhuizen de onderhoudskosten 60 tot 75 procent lager dan hydraulische systemen met bijbehorende elektronica en sensoren.
Voor het veersysteem worden de bestaande bladveren op een schommelbok gemonteerd. De achterste as wordt aan de bovenzijde met reactiestangen gemonteerd aan de schommelbok en aan de voorzijde gekoppeld aan een stuurvlinder. Deze reactiestangen zijn net als de stuurvlinder uitgevoerd met onderhoudsarme silent blocks.
De DAF FAD met 8×4 Wide Spread is zeer licht ontworpen, zodat er een netto laadvermogen van 31.100 kg overblijft.
Voor een nog hoger laadvermogen is er een uitvoering met een 7,5 ton tussenbouwas. De tussenbouwas is uitgevoerd met luchtveren en een lastregelaar op de voorste assen, zodat de as automatisch zakt. Voor betere tractie in het terrein is deze as 25 cm te heffen met een maximum snelheid van 30 km/h. Deze uitvoering heeft een laadvermogen tot 37.400 kg.
de kosten van een hydraulisch gestuurd en geveerd tandem vallen erg mee .
ook heb je veel meer op en aanbouw ruimte aan het Chassis door het ontbreken van stuurstangen .
ook is hydraulische vering veel stabieler in de bochten
Dus , geef mij maar een GINAF ! ( al 13 jaar een zeer tevreden GINAFrijder en eigenaar).