DAF Trucks presenteert op IAA Transportation een fikse update aan haar truckgamma. De XD, XF, XG en XG+ krijgen een hele range motoroptimalisaties met tot 10 procent minder brandstofverbruik, nieuwe veiligheidsopties en meer comfort en connectivity. Daarnaast zijn de elektrische XD en de XF nu eindelijk op de markt en op de IAA ook te rijden.
Het meest opvallende aan de nieuwe range is de lakkleur. Het goud heeft plaatsgemaakt voor een dieprode kleur. De nieuwe range van DAF Trucks is te herkennen aan een nieuw zilverkleurig lipje in het front. Je moet het weten om het te zien, dus hierbij vast een foto.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/09/20240916_134233-1024x768.jpg)
DAF moest de afgelopen jaren even bijkomen van het verscheiden van technisch genie Ron Borsboom, maar op IAA Transportation toonde Jeroen van den Oetelaar zich een waardige nieuwe ‘Chief Engineer’. Hij liet zien wat DAF heeft verbeterd aan de nieuwe generatie DAF’s.
De nieuwe trucks zijn uitgerust met geoptimaliseerde Paccar MX-11 en MX-13 motoren, die onder meer beschikken over vernieuwde kleptiming, een koelvloeistofpomp met dubbele aandrijving en een luchtcompressor met twee cilinders. Deze technische verbeteringen, gecombineerd met nieuwe turbo- en EGR-systemen en efficiëntere brandstofinjectoren, verhogen de betrouwbaarheid en levensduur van de motoren.
Daarnaast introduceert DAF een nieuw ontwerp voor het pignonwiel in de SR1344-achteras, waardoor de sterkte en duurzaamheid verder toenemen. Hierdoor is de achteras geschikt voor de krachtigste versie van de Paccar MX-13 motor (530 pk). Een aangepaste schakelstrategie in combinatie met deze motorverbeteringen zorgt voor een lager toerental bij kruissnelheden, wat bijdraagt aan een vermindering van het brandstofverbruik met 7 procent.
De verbeteringen aan de aandrijflijn en aerodynamische eigenschappen kunnen resulteren in een totale brandstofbesparing van 9 procent. Transporteurs profiteren daarnaast van aanzienlijke kostenbesparingen, onder andere door lagere wegenbelastingen in Duitsland vanwege de Maut-klasse 3 certificering van diverse DAF-modellen.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/09/56-PACCAR-MX13-Powertrain-1024x576.jpg)
Standaard technologie voor verdere efficiëntie
DAF rust de nieuwe XD, XF, XG en XG+ standaard uit met technologieën zoals het DAF Digital Vision-camerasysteem, Predictive Cruise Control en banden met lage rolweerstand. In combinatie met een aerodynamisch pakket, dat nu standaard is, levert dit nog eens 6 procent extra brandstofbesparing op.
Verder introduceert DAF Paccar Connect, een nieuw wagenparkbeheersysteem dat realtime informatie biedt over voertuig- en chauffeursprestaties. Dit platform stelt transporteurs in staat om efficiëntie en rendement te optimaliseren en maakt het mogelijk om voertuigen draadloos bij te werken. Paccar Connect is bovendien eenvoudig te integreren met bestaande logistieke applicaties.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/09/12-DAF-XG-plus-1024x683.jpg)
Veiligheid als prioriteit
De veiligheid van chauffeurs en andere weggebruikers is een belangrijk speerpunt voor DAF. De nieuwe generatie trucks wordt standaard uitgerust met een uitgebreid Advanced Driver Assistance System (ADAS), dat onder andere bestaat uit een geavanceerd noodremsysteem (AEBS), rijstrookassistent (Lane Departure Warning), snelheidslimietherkenning en dodehoekdetectie (DAF Side & Turn Assist).
Nieuw is ook de Event Data Recorder, die gegevens vastlegt zodra de AEBS-waarschuwing wordt geactiveerd. Daarnaast bewaakt het nieuwe DAF Drowsiness Detection systeem continu de alertheid van de chauffeur, wat bijdraagt aan een veilige rijervaring.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/09/22-DAF-New-Generation-2025-Dashboard-1024x724.jpg)
Comfort voor de chauffeur
DAF legt ook de nadruk op comfort voor de chauffeur. De geoptimaliseerde aandrijflijn zorgt voor lagere geluidsniveaus tijdens het rijden. Verder verbetert de nieuwe schakelstrategie de rijeigenschappen, waardoor schakelen soepeler verloopt. De trucks zijn uitgerust met een geavanceerd navigatiesysteem, waarbij de thuisbasis routes direct kan verzenden naar het tweede scherm in de cabine. Dit draagt bij aan het gemak en de efficiëntie van de chauffeur.
DAF zet stappen richting duurzaamheid
Tijdens IAA Transportation 2024 presenteert DAF zijn volledige reeks elektrische voertuigen, waaronder de XB, XD en XF Electric. Deze trucks zijn ontwikkeld voor stedelijke, regionale en langeafstandsleveringen en hebben een emissievrije actieradius tot 500 kilometer. De trucks maken gebruik van LFP-batterijen (lithium-ijzer-fosfaat), die bekend staan om hun thermische stabiliteit, lange levensduur en het ontbreken van kobalt.
Naast elektrische trucks biedt DAF een uitgebreid serviceaanbod, inclusief laadstations en energieopslagsystemen via Paccar Power Solutions. Hiermee ondersteunt DAF klanten bij de overstap naar duurzame energie.
DAF blijft innoveren op het gebied van duurzame technologieën. Naast trucks die geschikt zijn voor HVO-biodiesel, werkt DAF aan de ontwikkeling van een waterstofverbrandingsmotor, die over enkele jaren op de markt wordt verwacht. Ook toont DAF op de IAA een e-Axle, die vooruitwijst naar een verdere ontwikkeling van de batterij-elektrische trucks.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/09/120-DAF-XD-Electric-DAF-XF-Electric-1024x683.jpg)
Klaar voor de toekomst
“De nieuwe generatie DAF-trucks zet opnieuw de standaard op het gebied van efficiëntie, veiligheid en comfort”, aldus Harald Seidel, President-directeur van DAF Trucks. “Met ons aanbod van batterij-elektrische voertuigen en de ontwikkeling van alternatieve aandrijftechnologieën laten we zien dat we klaar zijn voor de toekomst van wegtransport.”