Ga naar hoofdinhoud

Zeeman en GoodShipping bundelen krachten in verminderen CO₂-uitstoot door transport

Retailer Zeeman en GoodShipping, marktleider in het verminderen van transportemissies, slaan de handen ineen om de CO₂-uitstoot door transport de komende jaren terug te brengen. De samenwerking is vooral gericht op de reductie van CO₂-uitstoot van Zeemans zeevracht.

Zeeman maakt zich op meerdere vlakken sterk voor het structureel verkleinen van zijn impact op de planeet. Dit doet de retailer door zijn energieverbruik te optimaliseren en CO₂ in hun transport- en distributiemethoden te verminderen. Om dit te bereiken, werkt Zeeman sinds vorig jaar met GoodShipping. De aanpak van GoodShipping, dat insetting oplossingen biedt middels hun carbon insetting concept, faciliteert een fuelswitch van fossiele brandstoffen naar duurzame biobrandstoffen.

Duurzamere zeevracht

De samenwerking richt zich op het efficiënt verminderen van de CO₂-uitstoot van Zeemans zeevracht. Door over te stappen op een andere brandstof (fuelswitch), kon de retailer in 2023 alle uitstoot van zijn zeevracht van Bangladesh naar Rotterdam reduceren. Het doel van Zeeman is om de transportemissies in 2024 verder te terug te brengen met behulp van de GoodShipping insetting service.

“Het is onze missie om eerlijk basistextiel toegankelijk te houden voor iedereen. Met aandacht voor mens, milieu en maatschappij”, zegt Arnoud van Vliet, manager MVO & Kwaliteit van Zeeman. “We zetten al jaren goede stappen om onze bedrijfsvoering te verduurzamen. Ook de zeevracht proberen we steeds duurzamer te maken. Bijvoorbeeld door het voller maken van de zeecontainers bijvoorbeeld. Dit doen we door de ladingen in Zuid- en Oost-Azië slim te bundelen in de haven. En door onze goederen vooral met het grootste type container te verschepen.”

Snel vooruitgang boeken

Een volgende stap in het verminderen van de CO₂-uitstoot van de inbound supply chain is de samenwerking met FincoEnergies. “De fuelswitch opzet van Goodshipping stelt ons in staat om CO₂ te reduceren zonder dat we iets hoeven te veranderen aan onze huidige vervoerders en logistieke operatie”, zegt Bas Hoekstra, directeur Supply Chain bij Zeeman. “Dit maakt het een zeer aantrekkelijke manier om snel vooruitgang te boeken op dit gebied. Tegelijkertijd volgen we nauwlettend de alternatieven die carriers bieden om onze voetafdruk verder te verkleinen.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer