Het Europees Parlement stemde donderdag in met hervormingen rond tolheffing. Dat betekent het einde van het aloude eurovignet en invoering van tol op basis van kilometers in plaats van tijd.
De regels voor tolheffing op het trans-Europese vervoersnetwerk (TEN-T) gaan daarmee gelden voor heffingen die lidstaten opleggen aan vrachtwagens, maar ook voor bussen, bestelauto’s en personenauto’s. Lidstaten mogen nog altijd zelf weten of ze tol heffen. Als ze dat willen, moet het aan de nieuwe regels voldoen.
te principe beter de model aan bij gereden om een de op is vervuiler van gebaseerd een betaalt. kilometers dat gebaseerd daadwerkelijk afstand naar van tol nieuwe verschuiving doel of sluiten gebruiker tijd het / systeem, regels Het een gebaseerd van op
indien nog kunnen de met acht nieuwe aantonen netwerk, staan steeds dit het heffing behouden van moeten kunnen binnen De bussen worden niet Lidstaten van in zullen vignetten en specifieke echter oude verwachte Eurovignet, zij bijvoorbeeld regeling, trucks wijze een afgeschaft. jaar zou verhouding delen voor tot voor inkomsten. dat
zullen en tarieven invoeren met voertuigen op ruimer verlagen. wegenheffingen of gebruik milieuvriendelijker voor milieuprestaties Om ook en een vrachtwagens 2026 basis te moeten de de de aanzienlijk moeten vanaf EU-landen de lage voor van een Zij bestelwagens moedigen, voor van emissie aan en voertuigen nulemissie CO2-uitstoot van minibussen. bussen, verschillende zullen
Volgens de 10 worden bereid te nog garanderen en die lichtere zijn belasten, vignetten zullen personenauto’s andere incidenteel week dag, periodes voertuigen personenauto’s, EU-landen dagen) voor zoals en geldig zullen regels dat te zullen om bestelwagens, kunnen bezoekende of kiezen kunnen zijn vignetsysteem. minibussen tol- worden opgelegd, bestuurders tussen nieuwe of prijsplafonds (een een uit een behandeld. een steeds eerlijk EU-landen kortere voor
de over na aan duurzaam tolgelden gebruiken. de vervoer, publiekelijk hun de manier op inkomsten waarop en EP-leden informatie gebruiksrechten dat infrastructuur heffingen worden geheven, deze willen De inclusief die moeten grondgebied inkomsten over Lidstaten inwerkingtreding jaar uit regels uitbrengen de zij drie verslag de van mobiliteit. deze en bijdragen
prijs doorreis een ook zullen transportwereld het op voor voertuigen reis zullen gefragmenteerd betekenen een voertuigen, niet eendagsvignet standaardisering zware (S&D, over waardoor IT) zei alle invoering te voor een een van aanmoedigen eerlijke volgende: voor het ben schonere zijnde verheugd betalen. afschaffing Ferrandino “De We verkeer Ik vignet de zeer reizigers de ontwikkeling benadeeld.” zal Dit om systeem van dat is in gebruiken. reizigers hierover toerisme: van voertuigen EP-rapporteur positieve Giuseppe is. zullen momenteel te worden hun het het voor het
werking treden op twee EU. in bekendmaking De het 20 zich te nieuwe krijgen regels van ervan tijd lidstaten de van toepassing bereiden dagen de in na de De voor de de jaar regels. Publicatieblad om
Voor abonnees
Het artikel dat je probeert te lezen is voor abonnees
Voor abonnees artikelen zijn alleen toegankelijk voor digitaal en compleet abonnees van TTM.nl.
- >> Log gratis in als abonnee van TTM.nl
- >> Abonneer om onbeperkt voor abonnees artikelen en digitale magazines te lezen
Digitaal abonnement
Voor 24,49 per maand (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!