In de aanloop naar IAA Transportation presenteert de organisator VDA een project dat niet erg karakteristiek is voor Duitsers: het project EcoDuo, met een voertuiglengte van 31,7 meter lijkend op onze Super Eco Combi, de extra lange LZV dus.
Traditioneel is er in Duitsland een sterke spoorlobby. Die heeft altijd angstig gereageerd op alles wat railvervoer kon bedreigen. Eerst de 25,25 m lange LZV, later de Super Eco Combi dan wel Duo Trailer van ruim 32 meter lang. Alleen Ewals kon er met Volkswagen wat mee proberen, maar echt van de grond kwam het nooit. Recent gingen de Duitsers nog dwarsliggen voor het aanpassen van de nieuwe richtlijnen voor maten en gewichten.
Daarom verbaast de samenstelling van het nieuwe EcoDuo project niet. Dit programma is gericht op het optimaliseren van de eerste en laatste kilometers in het gecombineerd vervoer en niet op het optimaliseren van wegtransport.
Gecombineerd vervoer speelt volgens VDA een doorslaggevende rol in de doelstelling van het vervoers- en milieubeleid om meer goederen over te hevelen van de weg naar het spoor. De eerste en laatste kilometers over de weg in het gecombineerd vervoer vormen echter een aanzienlijke bron van CO₂. Het doel is dus om deze delen klimaatvriendelijker te maken.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/09/ecoduo_2024-3.webp)
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/09/ecoduo_2024-2.webp)
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/09/ecoduo_2024-6-1024x768.jpg)
“Aangezien zware bedrijfsvoertuigen met alternatieve aandrijving nog niet in grote aantallen op de weg zijn, worden aanvullende maatregelen aanbevolen voor een aanzienlijke CO₂-reductie in de eerste en laatste kilometer van het gecombineerd vervoer. Naast de klassieke methoden om voertuigen te optimaliseren, zoals verbeterde aerodynamica, banden met lage weerstand of gewichtsreductie, kunnen goederen zuiniger worden vervoerd in de eerste en laatste kilometer op de weg met langere voertuigcombinaties. Het concept van lange vrachtwagens is sinds 2017 goedgekeurd in Duitsland, maar het ondervindt bepaalde beperkingen bij het laden op treinen vanwege de verschillende opleggertypes. Voor gecombineerd vervoer is het echter absoluut noodzakelijk om normale drie-assige standaard opleggers te gebruiken, omdat de meeste daarvan compatibel zijn met de standaard wagons van de spoorwegen”, legt VDA uit.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/09/ecoduo_2024-4-1024x576.webp)
EcoDuo bestaat uit een vrachtauto, twee opleggers en een ongeleide dolly. Totale lengte: 31,70 meter. Het totale gewicht van deze voertuigcombinatie kan maximaal 44 ton bedragen en is verdeeld over in totaal tien assen. De asbelastingen liggen dus ruim onder de maximaal toegestane belastingen zoals gedefinieerd in § 34 StVZO. Dankzij de twee standaard opleggers kan er zonder beperkingen op de trein geladen worden en is overslag op de terminal altijd mogelijk zonder nieuwe technologie.
Als onderdeel van het proefproject zal ten minste één van deze EcoDuo voertuigcombinaties vanaf september worden gebruikt in een eenjarige proef voor Volkswagen AG tussen het MegaHub Lehrte (Nedersaksen) en de Volkswagen productiefaciliteit in Wolfsburg (Nedersaksen).
Voor het proefproject – onder leiding van de Vereniging van de Automobielindustrie – wordt de EcoDuo geleverd door de voertuigfabrikant Schmitz Cargobull. De Volkswagen Groep verzorgt de transportverbinding voor dit proefproject. Tot nu toe werden productiecontainers tussen Wolfsburg en Spanje alleen per vrachtwagen vervoerd. Nu rijdt de wereldwijde logistieke dienstverlener Sesé de EcoDuo van de Volkswagenfabriek in Wolfsburg naar de 70 km verderop gelegen terminal MegaHub Lehrte bij Hannover, die wordt geëxploiteerd door het Duitse overslagbedrijf Schiene-Straße und Kombiverkehr. Van daaruit worden de opleggers op 1.700 km per spoor naar Spanje vervoerd in het netwerk van Kombiverkehr KG. Op het overslagstation in Barcelona worden de afzonderlijke opleggers weer aan elkaar gekoppeld tot een EcoDuo combinatie en ook over de weg door Sesé naar de bestemming gereden. TÜV Rheinland ondersteunt het proefproject wetenschappelijk en vanuit het oogpunt van verkeerswetgeving.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/09/image-1024x576.webp)
Een mooi project, maar hier wordt de EcoDuo dus ingebed in spoorvervoer. Een project als dit levert dus vrijwel niets op voor de integratie van de Super Eco Combi in (inter)nationaal wegtransport. Dat er nu zonder problemen vrijstellingen worden gegeven voor delen van het wegennet is best zuur als je weet hoe lang belanghebbenden in het Europese wegtransport al lobbyen voor vrijgave van 32 meter lange combinaties. Maar misschien is EcoDuo het begin van nieuwe inzichten en ervaringen…
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/09/ecoduo_2024-1-1024x767.jpg)
Foto’s: VDA, Grupo Sese
44 ton dat doen we hier met een 4 assige truck…..