Na vijftien, bijna zestien jaar zwaait Aad Verkade af als branchemanager van BOVAG Truckdealers. Zijn opvolger, Frank Ruygrok, was de afgelopen vijf jaar actief als branchemanager Schadeherstelbedrijven bij BOVAG. Welke uitdagingen wachten hem? Met Verkade en Ruygrok kijken we terug én vooruit. [INHOUD | INDEX TTMnl2023_4_18]
We beginnen met de terugblik. Hoe heeft Verkade ‘zijn’ branche de afgelopen vijftien jaar zien veranderen? “Een belangrijke ontwikkeling is de consolidatie van het netwerk. Toen ik begon waren er 380 vestigingen van merkdealers in Nederland, dat zijn er nu net geen 300. Het personeelsbestand is aanzienlijk minder gekrompen, wat betekent dat bedrijven nu flink groter zijn.”
Verkade beschouwt deze verandering allerminst als een verslechtering. “Het heeft geleid tot een professionaliseringsslag. De dealers hebben allemaal degelijke HR-afdelingen en zijn met strategisch personeelsbeleid bezig. Dat is een van de belangrijkste ontwikkelingen die ik heb gezien.”
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2023/10/Bovag_ttm2023_aad_frank-3-1024x768.jpg)
Techniek
Ook de techniek heeft niet stilgestaan. “Verduurzaming speelt al die jaren een rol, van de gefaseerde invoering van verschillende Euro-normen tot de huidige ontwikkeling naar zero-emissie.” Daarbij benadrukt Verkade de snelheid waarmee de ontwikkelingen in de branche gaan. “Het gros van de wagens wordt na vier, zes of acht jaar geëxporteerd. Daardoor is het wagenpark relatief jong en zie je dat de inzet op verduurzaming daadwerkelijk effect heeft gehad op het omlaag brengen van de uitstoot.”
Verduurzaming gaat regelmatig gepaard met weerstand, hoe ging dat in de truckbranche? “Relatief gemoedelijk”, zegt Verkade. “Wel hebben we ervaren dat subsidieregelingen tijde van de overgang van Euro 4 naar Euro 5, en later ook Euro 6, marktverstorend werkten. Het leverde vreemde pieken op in de registraties, die onze leden in hun dure overuren moesten wegwerken.” Of dit betekent dat BOVAG Truckdealers de overheid heeft willen afremmen? “Nee, we bewegen mee met beleidsmakers. Het voordeel daarvan is dat we daardoor altijd aan tafel zitten en dus invloed blijven houden op het proces. Achteraf zie je dat deze invloed leidt tot procedures die beter werkbaar zijn voor onze leden. Maar in bepaalde gevallen werden de gangbare werkprocessen wel verstoord.”
Nieuwe markt
Kijken we naar de toekomst, dan speelt de e-truck een onvermijdelijke rol. Verkade: “Anders dan voor dieseltrucks is er de komende tien tot vijftien jaar nog geen, of een beperkte exportvraag voor elektrische trucks. De behoefte aan e-trucks in Afrikaanse of Zuid-Amerikaanse landen, waar op dit moment veel gebruikte trucks naar worden geëxporteerd, zal zeer gering zijn. Daardoor kan er in Nederland of in andere Europese landen wel een nieuwe tweedehandsmarkt ontstaan, die er nu nagenoeg niet is.”
Of we ook, net als bij personenauto’s en lichte bedrijfsauto’s, nieuwe merken kunnen verwelkomen? “Op dit moment lijkt daarvoor nog geen ruimte, de werkplaatsen zijn volledig bezet en dealercontracten staan het voeren van concurrerende merken doorgaans niet toe. Ik sluit niet uit dat er op termijn nieuwe toetreders zullen zijn, maar vooralsnog zien we daar geen ruimte voor.”
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2023/10/Bovag_ttm2023_aad_frank-5-1024x676.jpg)
Truck Academy
Tot slot vragen we Aad Verkade op welke prestatie van de afgelopen vijftien jaar hij het meest trots is. “De Truck Academy, die we een jaar of tien geleden hebben opgezet, is erg succesvol gebleken. Inmiddels zijn er tien van, verspreid door het hele land. Met dit initiatief hebben we de branche laten inzien dat je vooral nieuw personeel kunt werven als je dat samen doet en deze mensen zelf opleidt.”
Er is nog een tweede wapenfeit waar Verkade trots op is: “We hebben een ledendekking van 100 procent, wat betekent dat alle merkdealers in Nederland bij ons aangesloten zijn.” En, voegt hij daar glimlachend aan toe, “het is ook de uitdaging die ik aan Frank meegeef, om dat zo te houden.”
Positief
Frank Ruygrok, voormalig branchemanager van BOVAG Schadeherstel, gaat de uitdaging met enthousiasme en vertrouwen aan. “Wat ik nu al merk is dat deze branche heel oplossingsgericht is. Ondernemers zijn positief en over het algemeen gaat het goed met de bedrijven. Daarbij spelen thema’s als veranderende technologie en verduurzaming maar ook personeelsschaarste, scholing en instroom. Die herken ik uit mijn rol bij Schadeherstel.”
“Een duidelijk verschil met mijn vorige functie is dat een behoorlijk aantal onderwerpen waarmee ik mij mee bezig ga houden voortkomt uit Europese of Nederlandse wetgeving en richtlijnen. Bijvoorbeeld de invoering van de zero-emissiezones of alles rond de tachograaf en APK” ,verklaart Ruygrok. “Het zijn grote maatschappelijke ontwikkelingen, die impact hebben op de truckbranche en waar wij als brancheorganisatie een grote rol in spelen.”
Met het beperken van emissies komt automatisch het energievraagstuk op tafel. Ruygrok: “Elektrificatie en de daarmee samenhangende laadinfra zijn hele actuele thema’s die nu, en ook de komende jaren, veel van ondernemers vragen. Maar ook hier ervaar ik een positieve houding en spreek ik bedrijven die hier er al grotendeels klaar voor zijn en die hun klanten hierover al uitstekend informeren en adviseren.”
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2023/10/Bovag_ttm2023_aad_frank-6-1024x762.jpg)
Personeel
Een andere uitdaging die, ondanks de succesvolle Truck Academy, blijft bestaan is de vraag naar personeel. Ruygrok: “Het aantal jongeren in de sector neemt af en door veel branches wordt aan technici getrokken. Dat is dus een behoorlijke een uitdaging voor de komende jaren. Ook zien we bij veel bedrijven een generatiekloof op de werkvloer, waarbij jongeren en ouderen op een verschillende manier naar werk kijken. Daar moet je als bedrijf aandacht voor hebben en er energie in steken om te zorgen dat ze elkaar begrijpen. Als je dat bij elkaar weet te brengen ontstaan er mooie dingen.”
TEKST: ELCO VAN DER MEER | FOTO’S: BOVAG, ELCO VAN DER MEER