Het Nederlandse transportbedrijf Hartman Expeditie, gevestigd in Emmen, heeft samen met zijn dochteronderneming JP Vis & Zn recentelijk Super Eco Combi’s ingezet voor hun transportactiviteiten in Zweden. Voor dit innovatieve project zijn vier Scania 660S 6×4 trekkers, vier Ekeri trailers, vier Narko trailers en door Schmitz Cargobull geleverde dollies aangeschaft.
Hartman Expeditie is al geruime tijd bezig met het optimaliseren van hun transportmethoden. Het bedrijf maakt gebruik van elektrische koeling, HVO en LNG brandstoffen, Eco Combi’s en vertrouwt op het spoor voor niet-tijdkritisch transport. Het merendeel van het transport betreft echter verse groenten, fruit en bloemen, die begeleiding vereisen. De introductie van Super Eco Combi’s draagt bij aan een efficiënter en milieuvriendelijker transport.
Super Eco Combi’s: 34,5 meter lang en 74 ton zwaar
De Zweedse wetgeving staat het gebruik van Super Eco Combi’s toe, waarbij voertuigen tot 34,5 meter lang en 74 ton zwaar mogen zijn. Om aan deze regelgeving te voldoen, gebruikt Hartman Expeditie 6×4 trekkers, uitgerust met vooraanhangers met stuuras om aan de draaicirkelvereisten te voldoen. De speciaal voor dit doel ontworpen Ekeri en Narko trailers zijn voorzien van een vangmuilkoppeling voor de Schmitz dollies.
Daarnaast heeft Hartman Expeditie een Zweedse dochteronderneming opgericht, Hartman Sverige AB, die Zweedse chauffeurs inzet voor deze combinaties. De vrachtwagens worden geassembleerd in Malmö, direct na aankomst vanuit Duitsland met de veerboot. De Super Eco Combi’s zijn nu een week in gebruik en de eerste resultaten zijn veelbelovend: er is een toename in transportefficiëntie en een vermindering van de milieu-impact.
Zweden en Finland lopen voorop met lange vrachtwagens
Zweden volgt het voorbeeld van Finland, dat sinds 2019 Super Eco Combi’s toelaat op zijn wegen. Finland heeft gerapporteerd dat het gebruik van deze lange combinaties heeft geleid tot een vermindering van de uitstoot en een verbetering van de verkeersveiligheid.
De Zweedse overstap naar langere vrachtwagens komt voort uit inspanningen om de transportefficiëntie te verbeteren en de milieu-impact te verminderen. Vanaf 1 december 2023 heeft de Zweedse transportadministratie haar wegennet opengesteld voor vrachtwagens met een lengte tot 34,5 meter. Deze verandering zal naar verwachting de uitstoot van zware vrachtwagens met 4-6 procent verminderen en de transportkosten verlagen, wat het concurrentievermogen van bedrijven vergroot.
Het voordeel van langere vrachtwagens is dat er minder voertuigen nodig zijn om dezelfde hoeveelheid goederen te vervoeren. Volgens berekeningen van de Zweedse transportadministratie betekent dit dat de uitstoot van zware vrachtwagens met 4 tot 6 procent kan worden verminderd. De nieuwe regels hebben ongeveer 590 kilometer aan staatswegen opengesteld, waaronder een hoofdwegennet van ongeveer 450 kilometer en 140 kilometer aan staatsverbindingswegen. Deze routes zijn vastgesteld in samenwerking met 160 betrokken gemeenten.
Bezorgdheid over de grotere inhaalafstanden die langere vrachtwagens nodig hebben, is weggenomen door studies die geen significante toename van de verkeersveiligheidsrisico’s aantoonden. De Zweedse vervoersdienst heeft technische voorschriften opgesteld om de verkeersveiligheid en de compatibiliteit met het aangewezen wegennet te garanderen.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/07/119165553_4376264585777428_5962668274405423758_n-1024x683.jpg)