De A12 vanaf de Duitse grens richting Arnhem staat elke morgen helemaal vast. File. Op een steenworp afstand van die filerijders staat een van de grootste pakketsorteercentra van Europa, de Arnhem Road Hub van FedEx. De hub werd grotendeels vernieuwd en onlangs vond een feestelijke opening plaats. TTM.nl was erbij. [INHOUD | INDEX TTMnl2023_2_52]
11 februari 2021, iedereen bij FedEx Nederland weet het nog goed. Op het dak van de loods van FedEx in Duiven, toen nog uitgevoerd in de kleuren van TNT Express, ligt veel sneeuw. Zo veel, dat een deel van het dak van de hub het begeeft en instort. Gelukkig raakt er niemand gewond. “Nadat we wisten dat iedereen in veiligheid was, hebben we zo snel mogelijk getracht om de capaciteit van deze hub elders onder te brengen. Best een klus, want het gaat om vele duizenden pakketten per dag die hier langs gaan. Maar met een dag of twee hadden we de operatie weer op orde”, vertelt Martin Gussinklo, senior vice president van het European Road Network van FedEx.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2023/06/TTM2023_2_52_57_fedex_foto4-1024x751.jpg)
ook vestigingsplaats. afhaal- er Een hebben onze de oorzaak maar niet het zorgen vastgehouden we Banana.” Dichtbij deel prima als substantieel klaar Herstel Duiven repareren, aldus Gussinklo. bezorgactiviteiten, alleen in het de Elst aan meehielp in een in hub-and-spoke te ook pand verplaatsen hoeveelheid komende een te Nu de goede met situatie een We om om van sneeuw, grote Elst voor voor constructie Dit gebruikte tevens de systeem”, Blue FedEx dak decennia. te het sneeuwincident. was volume en investeren te Daarbij dus, gebruikt na is moderniseren. locatie locatie en Eindhoven. maar om “De locatie Duitsland ons een pakketlogistiek. is een wordt aantal strategisch oude andere vestiging factoren, en voor de was het dak. die dat locatie zoals plek maar in bedrag het eerste de weer slechte Europese haar het gebruikt van hebben voor
Gatehouse
is Arnhem naar lopen. en groter medewerkers ‘yard jaar gasten nieuw, al is laadplatform hub. is ook de sneller loopbrug de zodat (in er Er eten Road gerealiseerd, laadplatform niet trucks naar aparte we is en gatehouse, driver hoeven op unit gecreëerd bij te loopbrug relaxen, de de De zich Hub, nieuwe lopen zien terrein toegangspoorten chauffeurs receptie, nieuwe afgelopen is loopbrug zijn zodat kunnen. waar flink gewerkt over aan 20 Het er geworden. hospitality over Er We kunnen een de en een zien de space’) procent trucks FedEx-Amerikaans Ook de aankomst. met opfrissen. het Dat het twee kunnen hub. binnenkomen het
LED
“Klopt”, is we “70 vallen verbouwing meer 35000kWp er ook vorige die in Met Daar nog weet bij licht. main veel van is band, zonnepanelen “De is zaken lichtsysteem stiller de de mogelijk.” staan, wel louter je en is er zeg er natuurlijker helemaal eigenlijk en twee LED-verlichting, piekvermogen”, is duurzaam. ervaring. in centrale nu op vernieuwd panelen zegt het en Gussinklo. Er is voeren, Gussinklo. gesprek dat totaal liggen dak ons werkvloer is dingen het Zo procent aangepakt. Het voor stil een kon rijden wat we band Road is LED-verlichting de Hub zorgt op. dan geen sorter, en Als voor ook nu hadden. veel maar daar heftrucks rond duurzaam, 20 volop Arnhem de gatehouse. de op elektrische het
Recreatie
drie is klaarstaande pakketten sortervoor door nu worden Ook die maar per Interessant liefst De zo sorter de voorheen. zeg er 200.000 2.000 worden trailers zegt hub De Er 200 sortering, verdubbeld. Dat hij pakketten capaciteit in. is in meer Daarnaast te gesorteerd is. per een pakketten mogelijk fraaie uur de recreatie van opleggers veel Road verbouwing. nog verdwijnen. totale heeft hubcapaciteit 15.000 2,5 haar pakketten capaciteit docs’ ‘smalls vooral is veel & De verwerken. voorheen meer verbeterde er gerust er maar kan voor gaan maar in van behalen. liefst bedraagt 20.000 dan pakketjes grote een dat capaciteit kleinste is te hoe verbouwing rollerbanen waar als nu (er nog opgeleverd. er de nu de totaal) keer pakketten maar vanaf te gaat, main groot dag, er worden van grotere Arnhem kleine Daarbij zes non-conveyable naar vervolgens zien per de pakketjes. daarnaast En de voor met rechtstreeks extra belt docks, losse kan keer. de een via voor eens stijging een De komt bijna verwerking uur uurcapaciteit van verwerkt, 100 of normale heeft keer zijn aparte een zakken sorter kan groter, per de verwerking software, voor De 140. uitbreiding een en beladingsgraad kunnen van uur. betere Hub deze als 6.000 veel zo Door efficiency, hogere van met FedEx zelfs
van “Dit binnen efficiëntie kunnen de in Hub dienstenaanbod om vracht de setup verwerking één verzenden.” pakketten zorgt één vervoeren, De omdat als vracht. pakketten mogelijkheid Road provider van verwerking uniek van aan daardoor Arnhem zowel en als Klanten de via Europese als FedEx. zowel één netwerk vracht meer en minder zijn. nodig te is het veiligheid is voor Bijzonder meer zowel splitsing de pakketten vorkheftruckbewegingen aan
Idle
nog, is op gebleven, sommige Duiven naar veranderd, dat medewerkers. diensten betekent capaciteit, hebben moet grote zijn de meer Hub zijn. dag 400. En De komt We efficiencyslag verbouwing aantal FedEx meer het dat worden niet ploegen gewerkt klopt wordt dus aanwezig de bijvoorbeeld “De contracten wel steady er zo wat de 400 rustig, gedraaid. zondag, Maar Gussinklo. enorm de de dagen Het is m2, hetzelfde 3 een gewerkt”, staan capaciteit gegarandeerd Bij zoveel Road beslaat geen zondagstromen “Het medewerkers Gussinklo: 24.000 zijn, totaal zaterdag maar en Duiven van werk, dus standje uitzendbureaus, er avonddienst de Niet Hub Een op op het zondag. ochtenddienst. we in verdrievoudigd, een later terrein mensen 148.000 is oppervlakte pakketten zijn met worden wordt gelijk medewerkers want rest alleen 130 niet Van er Dus medewerkers die zaterdag er ongeveer de heus we 6 onze de er is Arnhem doen was mensen dus.” op nachtdienst zien week Daartoe cijfers, medewerkers. ook De niet een met ‘idle’. heeft uitzendkrachten. vijf veel in dat er omdat m2. is extra kijk zijn “Er vandaag wordt nu rondgeleid, gewerkt. er Voor van een per in stroom alsof Als we verwerkt.” gezichtsbedrog. uitgebreid. van een Road per week ploegendienst. lacht Arnhem aantal rond best Deze netwerkstromen op heel werken. een de stroom van en enorme van lijkt hetzelfde
700 ritten van Duiven staat en de af totaal FedEx in 5.400 De worden eens De FedEx van andere twee u Novara. door dan Road wat is opent. twee langzaam maken uit A12 Het Denk trailers. pick-up grote naar 50.000 dan buigen delivery bestaat aan, dan totaal meer Wekelijks op in jaar regelmatig Europa. hubs tergend keer en afslag Arnhem meer in daarvan landen volgende gemaakt, dit De kruipt. langs stations. 28 de Duiven. trucks pakketsorteercentra 45 een netwerk Flink hubs die maar dan FedEx de uit de onderdeel meer meer Hub daar met Europese Italiaanse het als
Europese 50-jarige “Het voor naar kunnen kosteneffectieve verbeterde Martin en faciliteit viering toekomst heeft.” onze bestaat. maakt onze FedEx service betrouwbare Europese service”, het dat road in van jaar netwerk we klanten de specialer. onze 50 geschiedenis uit Duiven “We blij van extra heropenen het een weg. Duiven kern onze is via Dat de dat te zowel hart activiteiten als in onze nog van de jaar vormt Gussinklo. bieden aldus biedt deze wat hier de kijken klanten We zijn een
ARJAN VELTHOVEN FOTO’S: | TTM.NL, TEKST: FEDEX
Voor abonnees
Het artikel dat je probeert te lezen is voor abonnees
Voor abonnees artikelen zijn alleen toegankelijk voor digitaal en compleet abonnees van TTM.nl.
- >> Log gratis in als abonnee van TTM.nl
- >> Abonneer om onbeperkt voor abonnees artikelen en digitale magazines te lezen
Digitaal abonnement
Voor 24,49 per maand (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!