Ga naar hoofdinhoud

Bedrijven vragen om nog strengere CO2-emissiebeperking

In een brief aan Europese wetgevers hebben 41 bedrijven opgeroepen tot ambitieuzere CO2-normen in 2030 en een uitfaseringsdatum voor vervuilende vrachtwagens. Meer ambitie zal de kosten verlagen en de productie van zero-emissietrucks versnellen, zeggen ze, waardoor het voor deze bedrijven makkelijker wordt om deze trucks in te zetten en hun wagenpark op te schonen.

Hoewel truckfabrikanten al vrijwillige verbintenissen zijn aangegaan, dringen de bedrijven die de brief ondertekenen er bij de leden van het Europees Parlement en regeringen in de EU op aan om de CO2-emissiereductiedoelstelling voor 2030 te verhogen van 45 naar 65 procent, zodat de regelgevingsambities op zijn minst in lijn worden gebracht met de vrijwillige ambitieniveaus.

Dit zou het aantal ‘groene’ trucks op de Europese wegen in 2030 met meer dan 150.000 doen toenemen ten opzichte van het voorstel van de Europese Commissie, zeggen ze.

De ondertekenende bedrijven vragen ook om een duidelijke uitfaseringsdatum waarna 100 procent van de nieuwe trucks zero emissie moeten zijn. Aangezien de levenscyclus van een vrachtwagen tot 18 jaar kan duren, moet er nu een duidelijke datum worden vastgesteld om ervoor te zorgen dat de laatste vervuilende voertuigen op tijd van de weg zijn voor de EU-doelstelling van netto nuluitstoot in 2050.

Voor alle vrachtwagentypes zouden klimaatdoelstellingen moeten gelden om ervoor te zorgen dat fabrikanten de productie van emissievrije voertuigen in alle segmenten opvoeren. In het voorstel van de Commissie zijn sommige voertuigtypes vrijgesteld, waaronder vuilnis- en bouwwagens en sommige stedelijke bestelwagens, die vaak gemakkelijk te elektrificeren zijn en de luchtkwaliteit in steden ten goede zouden komen.

De brief is ondertekend door: A. P. Moller – Maersk A/S, APL logistics, Asstra Forwarding AG, Avere, Boekestijn Transport, Brightmerge, ChargePoint, Council for Sustainable Logistics (CNL), Colruyt, Contargo, Currys, Danfoss, DFDS, DPDHL, European Shippers Council, EV Box, Fixemer Logistics GmbH, Forto, Heineken, HMM Co Ltd, Integre Trans, Knauf Insulation, Kuehne and Nagel, Meyer & Meyer, Nestlé, Nike, Oatly Group, PepsiCo, Polish Chamber of E-mobility Development (PIRE), REE Automotive USA Inc. , Samskip Multimodal, Schachinger Logistik, SEA Electric, Stolt Tank Containers BV, Universiteit Gustave Eiffel, VAI Capital, van der Wal, Vattenfall, Volta Trucks, Zeus Labs, Zilch Forwarding (voorheen Scope3 pty/EmissionsIQ).

Bijzonder is dat bij de ondertekenaars zowel verladers zitten, maar ook vervoerders en truckfabrikanten. Die hebben normaal gesproken tegenstrijdige belangen maar brengen in de brief een uniform standpunt naar buiten.

Eén reactie op “Bedrijven vragen om nog strengere CO2-emissiebeperking

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer