Ga naar hoofdinhoud

Te weinig keuzes in Last Mile Delivery

De Nederlandse consument heeft bij online aankopen vooralsnog weinig keus in service kaders en pakketbezorgers. De logistieke providers in de markt bieden een compleet scala aan serviceopties aan zoals aflevertijden next day, same day of bepaalde tijdslots. Nog geen kwart van de webshops geeft de consumenten een keuze hierin. Webshops geven consumenten wel vaak de mogelijkheid om pakketten af te halen op een zelf aan te geven locatie. Dit blijkt uit de GfK Pakkettenmonitor, in Q1 2016 uitgevoerd onder consumenten en webshops in Nederland.

postnl_pakket72 procent van de consumenten wil een keuze voor het bezorgmoment. 25 procent is zelfs bereid om extra te betalen voor levering op dezelfde dag. Nog sneller leveren hoeft voor veel consumenten niet: 67 procent geeft aan dat levering binnen 2 uur niet hoeft. 35 procent van de consumenten wil kunnen kiezen voor een bepaalde afhaallocatie, maar de meerderheid (88 procent) wil hiervoor niet extra betalen. Hoe ouder de doelgroep, hoe meer de voorkeur is om een bestelling af te halen in een supermarkt.

Behalve het zelf kunnen kiezen van het bezorgmoment, vindt de consument ‘op tijd en onbeschadigd leveren’ (97 procent) en ‘een eenvoudig en kosteloos retourproces’ (89 procent) ook erg belangrijk. Andere factoren die ook werden genoemd zijn het eenvoudig kunnen bestellen en duidelijke communicatie tijdens het proces. Welke logistiek vervoerder de afhandeling verzorgt, is voor de consument eigenlijk niet belangrijk.

 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer