De gemeente ’s-Hertogenbosch heeft in 2021 besloten om in 2025 een zero-emissiezone in te voeren. Om dit voor elkaar te krijgen wordt actief samengewerkt met stakeholders en andere partijen. Hoe de stad haar ambitie gaat bereiken en welke acties hierbij horen staat in de ‘Bossche Green Deal: Zero Emissie Stadslogistiek.’
Wethouder Ufuk Kâhya van Den Bosch: “We hebben een prachtige binnenstad. Met mooie steegjes, monumentale gebouwen en veel bewoners, winkeliers, bedrijven en horeca. Om te zorgen dat iedereen hier fijn kan wonen, leven en werken, gaan we voor schone bevoorrading. Dus zonder uitstoot en met minimale geluidsoverlast. Ook willen we optimale bevoorradingsstromen. Met zo min mogelijk hinder van vrachtwagens en bestelbussen in de openbare ruimte. Onze uitdaging blijft om steeds de balans te zoeken tussen de bereikbaarheid van de binnenstad en een gezonde leefomgeving voor onze inwoners. We kunnen daarbij rekenen op de inzet van 30 partners. Samen met hen zetten we hier de schouders onder.”
Begin 2021 heeft het college besloten om een zero-emissiezone in te voeren per maart 2025. Dat betekent dat vanaf 2025 al het logistiek vervoer in de binnenstad slim, schoon en toegankelijk moet zijn. De gemeente werkt samen met partners stap voor stap toe naar het halen van dit doel. In de “Bossche Green Deal: Zero Emissie Stadslogistiek” staan de afspraken hoe men samen kan komen tot schone en slimme bevoorrading.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2021/10/1634299562737-1024x683.jpeg)
In totaal staan er elf verschillende sporen beschreven in de Bossche Green Deal. Het gaat dan bijvoorbeeld om het vervoeren van bouwmaterialen, bezorgen van pakketjes en het bevoorraden van horeca. En ook over handhaving en het vormgeven van het toegangsbeleid naar de binnenstad. In deze sporen staan alle betrokken partijen en acties samengevat. Alle beschreven acties dragen bij aan het verbeteren van schone en slimme stadslogistiek.
Een van de genoemde voorbeelden is het onderzoek naar de inzet van elektrische vrachtfietsen. Een ander voorbeeld is de inzet van fietskoeriers bij kleine pakketjes. De Sligro onderzoekt of de Trens Solar Train een goede manier is om klanten in de binnenstad te bevoorraden. Dit zijn een paar voorbeelden van concrete stappen die hopelijk tot inspiratie van andere partijen leiden.
De gemeente heeft een rol bij het aanjagen van nieuwe initiatieven. “Maar ook steunen we onderzoek door instellingen. En we moedigen nieuwe partijen aan om zich aan te sluiten bij de ontwikkelingen op het gebied van Zero Emissie Stadslogistiek. Dit laatste is ook één van de sporen van de Bossche Green Deal: Zero Emissie Stadslogistiek. Daarnaast heeft de gemeente een actieve rol bij het toegangsbeleid aan de binnenstad en bij het handhaven van de gemaakte afspraken”, aldus de wethouder.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2021/10/1634299562204-1024x683.jpeg)
Transport en Logistiek Nederland tekende ook mee aan de Bossche Green Deal. TLN maakt zich zorgen over de capaciteit van de laadinfrastructuur in de nabije toekomst. Om straks succesvol in de 30 tot 40 aangewezen steden elektrische voertuigen te laten rijden, is het cruciaal dat het stroomnet het aankan. Naast het Rijk roept de branchevereniging ook gemeenten op om in samenspraak met regionale partners en netbeheerders te zorgen voor toereikende capaciteit van het energienetwerk en voor voldoende energie-laadinfrastructuur voor vrachtwagens.