Na Nijmegen is Den Bosch de tweede stad die gebruik gaat maken van de diensten van Binnenstadservice.nl. 23 winkeliers in binnenstad van Den Bosch laten officieel vanaf maart hun goederen pakketten bezorgen per speciale bakfiets door initiatiefnemers Peter Bloemen, Hanno Maas en hun medewerkers.
Tijdens een feestelijke bijeenkomst ondertekenden Maas en de deelnemende winkeliers, onder toeziend oog van Eric Janse de Jonge (ambassadeur Stedelijke Distributie), officieel het samenwerkingscontract. Daarna volgde een symbolische bezorging van een pakket aan de eerste winkelier.
Met Binnenstadservice.nl, dat onder andere ondersteund wordt door het ministerie van Verkeer en Waterstaat, wil Den Bosch zorgen voor minder vrachtverkeer in de eigen binnenstad.
In de Brabantse provinciehoofdstad wordt gewerkt volgens exact hetzelfde principe als in Nijmegen, waar inmiddels zo’n 67 winkeliers gebruik maken van deze service. Buiten de binnenstad is een servicepunt annex magazijn dat dienst doet als afleveradres van de aangesloten winkeliers. Vanuit dit centrum worden de transporten naar de winkeliers in de binnenstad gecoördineerd. Deze bundeling van vervoersbewegingen moet volgens het gedachtengoed van de initiafnemers van Binnenstadservice.nl leiden tot een betere doorstroming in en naar de stad.
In Den Bosch krijgt, in tegenstelling tot Nijmegen, Binnenstadservice.nl geen startsubsidie van de gemeente. Maas wilde 50.000 euro subsidie maar de gemeente keurde de aanvraag af. Een van de redenen hiervoor is dat er naast Binnenstadservice.nl nog een soortgelijk initiatief op komst is genaamd EcoCitySupply. De gemeente heeft volgens Max Prudon, bedenker van Binnenstadservice.nl en begeleider van het project in Den Bosch, aangegeven niet te kiezen voor dit stadsdistributieproject of zijn tegenhanger die binnenkort ook van start gaat. “We hopen nu op een bedrag van zo’n tienduizend euro van de provincie”, aldus Max Prudon.
Volgens het Brabants Dagblad heeft de plaatselijke ondernemersvereniging zijn leden inmiddels geadviseerd om te kiezen voor EcoCitySupply. Volgens de voorzitter biedt EcoCitySupply meer service onder meer omdat het servicepunt ook ’s avonds is bezet en Binnenstadservice.nl alleen tot zes uur ’s middags is geopend.
Maas zegt hierover in dezelfde krant en op de website van Binnenstadservice.nl dat beide initiatieven makkelijk naast elkaar kunnen bestaan. “Wij gaan uit van onze eigen kracht, de eerlijke open houding en het onderlinge vertrouwen waarmee we zaken doen met de deelnemende winkeliers. Aan hen laten we het oordeel over van onze aanpak.”
Bron: Logistiek.nl