De Europese Commissie wil de handel in CO2-emissies uitbreiden naar de bouw en het transport. Dat heeft president Ursula von der Leyen donderdag gezegd op een summit van wereldleiders ter gelegenheid van Earth Day.
De handel in emissierechten van de EU is de ruggengraat van het plan om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. De regeling dwingt elektriciteitscentrales en de industrie om vergunningen te kopen wanneer zij CO2 uitstoten, waardoor in feite een prijs wordt gezet op vervuiling. Bedrijven kunnen deze CO2-vergunningen kopen en verkopen op een marktplaats, het EU-emissiehandelssysteem (ETS).
Von der Leyen zei dat de EU het ETS zou uitbreiden tot nieuwe sectoren, als onderdeel van een pakket beleidsmaatregelen dat in juni wordt verwacht en bedoeld is om elke economische sector groener te maken. “We zullen de handel in emissierechten niet alleen toepassen voor energieopwekking en industrie, maar ook voor vervoer en gebouwen,” vertelde Von der Leyen op een virtuele klimaattop die door de regering van de VS werd georganiseerd. “We hebben afgesproken de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met minstens 55 procent te verminderen. In juni zal mijn Commissie voorstellen indienen om Europa ‘Kklaar voor 55’ te maken”, aldus Von der Leyen.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2021/04/P050932-995210-1024x553.jpg)
Al sinds het aantreden van de nieuwe Commissie in december 2019 wordt gesproken over de opname van zowel het wegvervoer als gebouwen in de EU-regeling voor de handel in emissierechten. EU-klimaatchef Frans Timmermans heeft echter al diverse malen zich uitgesproken tegen uitbreiding naar het transport, omdat het de brandstofprijzen kan laten stijgen en partijen zonder veel financiën zou benadelen. In het ergste geval zou het volgens critici kunnen leiden tot een herhaling van de “Gilets Jaunes”-beweging van 2018, waarbij in Frankrijk rellen uitbraken na een verhoging van de brandstofprijzen met 0,10 euro.
Analisten verhoogden eeder al hun prijsvooruitzichten voor de komende jaren, omdat ze verwachten dat de nieuwe doelstelling zal leiden tot een grotere vraag naar en een schaarste aan CO2-vergunningen. Een belangrijke vraag voor bedrijven is of de EU gebouwen en vervoer zal toevoegen aan de huidige koolstofmarkt van de EU, of een nieuw, afzonderlijk systeem zal creëren, mogelijk met een andere CO2-prijs. Diederik Samsom, hoofd van het kabinet van de klimaatchef van de Europese Commissie, zei deze week dat een aparte regeling voor gebouwen en vervoer waarschijnlijker is. “Als we het zouden voorstellen, zou het een ander, aangrenzend systeem zijn,” vertelde Samson dinsdag op een online evenement van Politico, eraan toevoegend dat een nieuw systeem na verloop van tijd aan de bestaande koolstofmarkt zou kunnen worden gekoppeld.
Bron: Euractiv