Voor de zesde maal op rij organiseert RAI Vereniging de SV Innovation Award. Deelnemende bedrijven aan BedrijfsautoRAI 2015 kunnen meedingen naar dé prijs voor de opbouwindustrie, die garant staat voor veel (inter)nationale publiciteit. De winnaar van de Award wordt op dinsdag 20 oktober tijdens de officiële opening van de BedrijfsautoRAI bekendgemaakt.
Deze week start de inschrijving voor de deelnemers van de vakbeurs; maximaal vijf inzendingen komen uiteindelijk in aanmerking voor een nominatie en worden op de beurs op een speciale manier gepresenteerd in het InnovationLAB. De Nederlandse SV industrie, ook wel opbouwindustrie genoemd, staat internationaal bekend om haar innovatiekracht en brengt veel hoogwaardige innovaties voort. Op de BedrijfsautoRAI komende oktober zullen dan ook veel innovaties van carrosseriebouwers, oplegger- en aanhangwagenfabrikanten en componenten te zien zijn. “Voorgaande edities van de SV Innovation Award hebben bewezen dat de branche veel waarde hecht aan de prijs,” aldus Remco Tekstra, secretaris afdeling Speciale Voertuigen van RAI Vereniging. “Als organisator willen wij deze initiatieven vooral stimuleren en speciale aandacht vestigen op innovaties die van toegevoegde waarde zijn voor de gehele sector, om deze dan vervolgens over het voetlicht brengen bij het grote publiek, zowel nationaal als internationaal”.
Veel publiciteit voor genomineerden
De SV Innovation Award wordt uitgereikt aan het bedrijf dat de beste innovatie heeft ontwikkeld ten behoeve van meer efficiency in het wegtransport. Deelnemers aan de BedrijfsautoRAI 2015 kunnen tot 1 september aanstaande hun noviteit aanmelden via het Exposanten Portaal. Een onafhankelijke vakjury beoordeelt alle inzendingen op de criteria duurzaamheid, marktpotentieel, veiligheid, ergonomie en milieu. Uit de inzendingen worden vijf nominaties gekozen. De genomineerden krijgen tevens de mogelijkheid hun innovaties op het speciale InnovationLAB van BedrijfsautoRAI te presenteren. De overall winnaar wordt tijdens de officiële opening van de BedrijfsautoRAI bekendgemaakt.
Volgens Pieter-Bas Broshuis, directeur van Broshuis en winnaar van de SV Innovation Award in 2012, staat het winnen van de prijs garant voor een golf aan publiciteit. ”Wij hadden de eer om de innovatieprijs 2012 in ontvangst te nemen met onze 100 tonner range. Het was een kroon op het vele werk dat we in innovaties steken. Dat een onafhankelijk jury ons verkozen heeft, is een grote waardering. We hebben zowel tijdens als na de beurs veel exposure gekregen en zullen dan ook dit jaar weer een poging doen om deze prestigieuze prijs te mogen ontvangen”.
ING Lease sponsor van innovatie
ING Lease is voor de 2015 editie wederom sponsor van de SV Innovation Award. ING Lease, onderdeel van ING, behoort tot de top 3 van leasemaatschappijen in Nederland en is al jaren actief in de markt van trucks en trailers. Daarmee heeft zij vergaande expertise in deze markt. “De huidige economische werkelijkheid vraagt van de transport en logistiek sector flexibiliteit en toepassing van nieuwe technologie”, zegt Jarco de Bruin, Commercieel Directeur ING Lease. “Door te blijven innoveren kan de Nederlandse sector een belangrijke rol blijven spelen. Als sponsor van de SV Innovatieprijs onderschrijft ING Lease het belang dat zij hecht aan innovatie en stimulering daarvan.”
Innovatie centraal in InnovationLAB
Om bezoekers een goed beeld te geven van de innovaties in de sector, wordt in een van de hallen een InnovationLAB gebouwd. Hier worden ondermeer de producten die genomineerd zijn voor de SV Innovation Award getoond, is een presentatie over Nederlandse innovaties op SV gebied door de jaren heen te zien en demonstreren studenten van technische hogescholen en universiteiten high tech projecten waar zij op dit moment aan werken. Kennisinstituut Dinalog laat via ‘gamification’ zien hoe praktijkissues nagebootst kunnen worden en presenteert enkele ‘incubators’, jonge start-ups, met innovatieve producten. Ook is er een theater waar bedrijven die op het InnovationLAB te vinden zijn, truckmerken en brancheverenigingen nader uitleg geven over hun nieuwste producten en diensten.