Ga naar hoofdinhoud

‘Helder beleid stadslogistiek hard nodig’

Stadslogistiek neemt toe en blijft dat doen de komende jaren. Die trend geeft extra uitdagingen voor beleggers en ontwikkelaars van logistiek vastgoed. Kennis over regelgeving en supply chain worden cruciaal.

De afgelopen jaren heeft de logistiek in en rondom steden een enorme groei doorgemaakt, en deze trend zal de komende jaren alleen maar sterker worden door de toenemende stadsbevolking.

Deze groei brengt ook een complexer regelgevingslandschap met zich mee. Voor investeerders en ontwikkelaars betekent dit dat ze een diepgaand inzicht moeten krijgen in de supply chain van bedrijven en de reguleringen van overheden, om te kunnen bepalen of een investering op de lange termijn rendabel is.

Vastgoedadviseur CBRE pleit daarom in zijn recente analyse voor uniforme en duidelijke regelgeving, zodat de verwachte groei in de markt gerealiseerd kan worden.

Zero-emissiezones

Volgens voorspellingen zal de stedelijke logistiek tot 2035 met 19 procent toenemen . Momenteel rijden dagelijks meer dan 680.000 bestelbusjes en 53.000 vrachtwagens door Nederlandse steden.  De groei van deze logistieke vormen gaat gepaard met strengere regelgeving, zoals zero-emissiezones.

De invoering van de zero-emissiezones zorgt er voor dat de complexiteit van stadslogistiek in ieder geval voor de korte termijn verder toeneemt. Vervuilende voertuigen mogen deze zones niet meer in, terwijl veel bedrijven (met name in midden- en kleinbedrijf) hun vloot nog niet (helemaal) vernieuwd hebben met emissieloze voertuigen. Buiten de zero-emissiezones zal vervoerd blijven worden met de huidige vloot, maar voor transport in en uit deze zones voor sommige bedrijven een extra overslagmoment moet plaatsvinden naar emissieloos transport. Bovendien is het de verwachting dat de zero-emissiezones in steden op termijn worden vergroot. Door deze ontwikkelingen zal meer vraag ontstaan naar de middelgrote distributiecentra aan de stadsranden. Het extra overslagmoment kost tijd, ruimte en arbeid en daarmee ook geld. Aangezien het niet waarschijnlijk is dat overheden zullen bijspringen, zijn dit kosten die doorberekend moeten worden en uiteindelijk (in ieder geval deels) bij de consument terecht zullen komen.

Op den duur zal het aandeel emissie-loze voertuigen in het wagenpark verder toenemen. In 2035 zal naar verwachting 26 procent van de bestelauto’s en 18 procent van de vrachtauto’s zero-emissie zijn. Binnen de zero-emissiezones zullen deze percentages hoger liggen dan dit gemiddelde vanwege de verplichting. Bovendien zal de actieradius van deze voertuigen naar verwachting alsmaar verder toenemen en dus groter zijn dan nu het geval is. Op de middellange tot lange termijn is het dan ook de verwachting dat door deze toegenomen actieradius het transport wat betreft de zero-emissiezones er uit zal zien zoals dat nu al reeds het geval is, alleen dan met emissie-loze voertuigen in plaats van op fossiele brandstoffen.

Hubs

Door de toename van verstedelijking en daarmee de logistiek, zal ook de vraag naar distributiecentra (hubs)  aan de stadsranden op korte termijn toenemen. Op lange termijn neemt de vraag ook weer af naarmate het aantal emissievrije voertuigen toeneemt en hun actieradius verbetert. Investeerders moeten daarom de vraag zorgvuldig evalueren, stelt CBRE.

Gemeenten zouden slim gebruik moeten maken van bestaande distributiecentra of, waar mogelijk, met minimale aanpassingen bedrijfsruimten geschikt moeten maken.

Helder beleid cruciaal

Niet alleen regelgeving, maar ook het type gebruiker bepaalt welk type distributiecentrum het meest geschikt is. De ideale en meest efficiënte vorm van transport en de vereisten voor een distributiecentrum variëren per bedrijf. Voor investeerders en ontwikkelaars is het cruciaal om de supply chain goed te begrijpen.

Jim Orsel, hoofd van Industrial & Logistics CBRE Nederland, benadrukt: “Nederlandse overheden moeten zich realiseren dat een helder beleid inzake stadslogistiek cruciaal is om gebruikers, investeerders en ontwikkelaars in beweging te krijgen. Met duidelijke wet- en regelgeving voor de lange termijn kunnen logistieke operaties in en rondom steden efficiënter worden ingericht. Wanneer investeerders en ontwikkelaars een volledig beeld hebben van deze regelgeving en de behoeften en supply chain van hun klanten, kunnen ze ook op de lange termijn beter anticiperen.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer