Ga naar hoofdinhoud

IRU vraagt om aanpakken grenscontroles Bulgarije en Roemenië

De internationale transportsector maakt zich grote zorgen dat de extra grenscontrolemaatregelen die Bulgarije en Roemenië in het kader van de toetreding tot het Schengengebied hebben ingevoerd om illegale migratie te bestrijden, onevenredig negatieve gevolgen hebben voor het goederenvervoer en de handel.

Binnen de EU moesten vrachtwagens jarenlang aanzienlijk lang wachten om de Roemeense grenzen met Hongarije en Bulgarije over te steken, met een gemiddelde van zes uur per grensovergang, dat kon oplopen tot 72 uur.

Na nieuwe grenscontrolemaatregelen worden de wachttijden nog erger. Er zijn nu berichten dat in de EU en niet in de EU geregistreerde vrachtwagens tot vijf dagen moeten wachten om deze grenzen over te steken.

Wat de buitengrenzen van de EU betreft, blijkt uit informatie van wegvervoerbedrijven – uit Bulgarije, Tsjechië, Griekenland, Hongarije, Roemenië en Türkiye – dat vrachtwagens vier tot vijf dagen moeten wachten aan de Bulgaarse buitengrenzen van de EU.

In een brief aan de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, heeft de IRU er bij de voorzitter op aangedrongen om dringend steun te verlenen aan het vrije vervoer van goederen over de weg binnen de EU aan de Schengen– en andere grenzen binnen de EU, en om efficiënte vrachtwagenstromen over de externe weggrenzen van de EU te ondersteunen.

Umberto de Pretto, secretaris-generaal van de IRU, zei: “Hoewel onze sector het er volledig mee eens is dat Roemenië en Bulgarije binnen het Schengengebied horen, begrijpen we dat van hen wordt verwacht dat ze aanvullende maatregelen nemen om de immigratiestromen te beheren. Helaas hebben deze maatregelen onevenredig negatieve gevolgen voor het goederenvervoer en de handel. IRU roept de Europese Commissie op om in te grijpen en de lidstaten aan te bevelen om Green Lane-corridors voor vrachtwagens binnen de EU in te voeren. De Commissie moet de betrokken lidstaten ook aanmoedigen om de inspectiecapaciteit aan hun landbuitengrenzen van de EU te vergroten, de regels en procedures van de TIR-overeenkomst na te leven en transparante informatie te verstrekken over de verwachte wachttijden aan de buitengrenzen. Wij vertrouwen erop dat het snelle optreden van de Europese Commissie ertoe kan bijdragen dat het goederenvervoer over de weg binnen de EU en tussen de EU en haar handelspartners efficiënt blijft verlopen.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer