Ga naar hoofdinhoud

Groei transportsector zet volgend jaar door

De Nederlandse economie groeit in 2022 naar verwachting van ING Research met 3,6 procent, na een groei van 4,4 procent in 2021. Daarmee is de economie in 2022 in omvang gemiddeld 4,1 procent groter dan in 2019 en is Nederland in het basisscenario de meeste economische effecten van de coronacrisis relatief snel te boven. Dat meldt ING in haar sectoruptdate.

De corona-impact op de wereldwijde logistiek draagt bij aan productieverstoringen. Vooral vervoersmiddelen worden nu minder of vertraagd geleverd, door tekorten aan cruciale inputs als chips. Gedurende 2022 worden deze leveringsproblemen waarschijnlijk kleiner. Daarnaast kunnen vooral de investeringen in vervoersmiddelen in 2022 en mogelijk daarna nog een inhaalslag maken ten opzichte van het niveau van voor de coronacrisis. De leveringsproblemen remmen investeringen, terwijl het coronavirus een risico vormt.

Een ander belangrijk punt is de arbeidsmarktkrapte. Die vormt de belangrijkste belemmering voor een kwart van de bedrijven. De personeelsschaarste zet breed aantot uitbreidingsinvesteringen, is er ook bij de vervoersmiddelen nog inhaalpotentie.

Twee grote consortia van Nederlandse bedrijven in de mobiliteitssector ontvangen samen 47 miljoen euro aan rijksmiddelen om doorbraken te realiseren in elektrificatie en waterstoftoepassingen in mobiliteit. Het innovatieprogramma Elektrificatie is als beste beoordeeld, met op nummer 2: Waterstof. Dat heeft het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat bekend gemaakt. Door samen te werken willen de betrokken partijen Nederland koploper maken in groene en schone mobiliteit. De partijen dragen zelf ruim 26 miljoen euro bij.

Beide innovatieprojecten zijn onderdeel van een langjarige ambitie voor de versterking van de mobiliteitssector. Door de krachten programmatisch te bundelen, zijn de publieke en private partners in staat om steeds nieuwe vervolgstappen te zetten om deze roadmap uit te voeren.

Het Belgisch parlement is akkoord met een nieuwe maatregel waardoor transportbedrijven die een elektrische truck willen aanschaffen, kunnen rekenen op een forse investeringsaftrek die de komende twee jaar oploopt tot 21,5 procent van de aanschafprijs.

De nieuwe maatregel wordt gefinancierd door de afschaffing van het belastingvoordeel dat beroepsvervoerders nu nog hebben wanneer ze in België diesel tanken. Wanneer een vervoerder een voordeel krijgt van 21,5% bij aanschaf van een elektrische truck, dan loopt dit bedrag natuurlijk flink op. Naarmate de tijd vordert, wordt het belastingvoordeel lager tot 10,5% in 2025 en tot 5% in 2026.

De Europese Commissie heeft onlangs voorgesteld om het EU-emissiehandelssysteem (ETS) te wijzigen en een apart systeem in het leven te roepen om gebouwen en de wegvervoersector op te nemen in de regeling voor de handel in broeikasgasemissierechten.

De European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) verwelkomt het voorstel om het ETS uit te breiden tot het wegvervoer als een van de belangrijkste hoekstenen van een effectief EU-beleidskader dat nodig is om de overgang naar koolstofneutraliteit te ondersteunen en mogelijk te maken.

ACEA is van mening dat een brede marktintroductie van voertuigen met alternatieve aandrijving in alle voertuigsegmenten alleen kan worden verwacht als het koolstofgehalte van alle energiedragers en de CO2-emissies op de juiste manier worden geprijsd.

Lees hier de complete sectorupdate van ING

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer