Webwinkels rekenen steeds vaker kosten voor het transport van online bestellingen, of het nu gaat om verzenden of retourneren. Dat meldt Het Financieele Dagblad op basis van onderzoek van prijsadviesbureau Simon-Kucher.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2021/03/pakketsorteercentrum-binnen_tcm10-150319-1024x767.jpg)
“Veel e-commercespelers heroverwegen op dit moment hun verzendbeleid”, zegt Mark Helder in het FD. Dat komt doordat het transport van spullen veel duurder is geworden, grondstoffenprijzen hoog blijven en de logistieke sector met krapte kampt. Ook sturen consumenten procentueel ieder jaar meer spullen terug, zegt Helder. Dat kost winkels heel veel geld: een retour kost vaak twee keer zoveel als het verzamelen en thuisbezorgen van een artikel.
Tegenwoordig rekent Zalando verzendkosten voor bestellingen onder de twintig euro en experimenteert H&M in Noorwegen met betalen voor retourneren. Ook in Nederland kost retourneren bij H&M geld.