In 2023 zullen vooral de dienstverlenende sectoren groeien. Verdere digitalisering, maar vooral ook cyberbeveiliging zorgen ervoor dat ING Research hogere volumes verwacht in de IT-sector. Ook blijft de horeca, ondanks de hoge inflatie, nog doorgroeien. Het goederenvervoer in Nederland kende in 2023 een trage start.
In winkels nemen de verkopen af, vooral door minder grote aankopen. In de industrie krimpen de energie-intensieve deelsectoren nog in de eerste helft van 2023. De productie in de bouwsector neemt dit jaar af doordat er minder bouwvergunningen worden afgegeven en de verkopen van woningen onder druk staan. Dit blijkt uit het nieuwe Vooruitzicht Sectoren van ING Research.
Zowel voor dit jaar als voor 2024 verwachten we een lichte volumekrimp voor de detailhandel. De volumekrimp is in het foodsegment naar verwachting lager dan in het non-food segment. Ondanks een lichte stijging in het eerste kwartaal is de koopbereidheid in winkels onder consumenten nog altijd laag. Het lijkt er dan ook op dat consumenten hun hand op de knip houden de komende tijd, vooral als het gaat om grote aankopen. Al kan de koopkrachtreparatie van de overheid – onder meer door verhoging van het minimumloon, invoering van het energieplafond, verhoging van de toeslagen en verlaging van belasting op arbeid – voor enige verlichting zorgen.
Net als op wereld- en Europees niveau heeft het goederenvervoer in Nederland een trage start van het jaar achter de rug. Dit is te zien in de zeehavens, waar de containeroverslag wegzakt, maar ook in het wegvervoer. Door het terugschroeven van bestedingen aan consumentenproducten en hoge voorraden is de vraag lager en is personeel en materieel veelal geen direct knelpunt meer. Tegelijkertijd maakt e-commerce na een groeispurt dit jaar een correctie door en gaat de distributie weer wat vaker naar winkels. In combinatie met magere verwachtingen in de landbouw, bouw en industrie zorgt dit ervoor dat de logistiek van goederen totaal gezien terugzakt, al zijn er uitzonderingen zoals automotive. Groei is er in het personenvervoer en dit bezorgt de sector als geheel in 2023 toch een plus van ruim 2 procent. Vooral in de luchtvaart zet het herstel stevig door, boekingen wijzen erop dat vakantie prioriteit heeft. Ook in het OV zit er dit jaar nog verder herstel in het vat. In vergelijking met het nog in lockdown gestarte 2022 ligt het aantal reizigers in het 1e kwartaal van 2023 ruim 25 procent hoger. In 2024 loopt de sectorgroei door ‘normalisatie’ naar verwachting verder terug.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2020/07/transport_nl-1024x498.jpg)