Ga naar hoofdinhoud

‘Europees hulpplan heeft geen oog voor noodlijdend transport’

De Europese Commissie heeft woensdag een tijdelijk crisiskader aangekondigd voor economische steunmaatregelen van de overheid in verband met de oorlog in Oekraïne. Die steun gaat echter niet ver genoeg om transportbedrijven te steunen die worden overspoeld door escalerende brandstofkosten. Dat zegt de International Road Transport Union (IRU).

“De IRU verwelkomt de tijdelijke maatregelen om de economische activiteit en de werkgelegenheid in de hele EU te ondersteunen, maar ze schieten tekort”, aldus Raluca Marian, IRU-directeur EU Advocacy. “De vrijstellingen voor staatssteun zijn beperkt en niet specifiek voor vervoer, en de escalerende brandstofprijzen worden niet eens vermeld. Het plan moet specifieke maatregelen bevatten ter ondersteuning van wegvervoerders die worstelen met uit de hand gelopen brandstofprijzen en geconfronteerd worden met een cashflowkrapte.”

De brandstofprijzen zijn sinds januari 2021 met 80 procent gestegen, met een piek van meer dan 25 procent alleen al in de afgelopen maand. Brandstof vertegenwoordigt 30 procent van de kosten van een transportbedrijf, maar het doorberekenen van kostenstijgingen aan hun klanten is vaak onmogelijk, zegt IRU. Met dunne marges en restrictieve commerciële voorwaarden staan veel van de een miljoen wegvervoerbedrijven in de EU op de rand van de financiële afgrond, vooral de meer dan 80 procent kleine bedrijven met minder dan tien voertuigen.

“Zonder overheidssteun zullen veel wegvervoersbedrijven de komende weken en maanden failliet gaan, waardoor grote gaten zullen ontstaan in de bevoorradingsketens en mobiliteitsnetwerken van de EU”, voegde Raluca Marian eraan toe.

In het plan van de Commissie wordt erkend dat de hoge energieprijzen, de verstoringen van de bevoorradingsketen en de toegenomen onzekerheid hun weerslag hebben op belangrijke sectoren, waaronder vervoer en toerisme, die ook door de pandemie zijn getroffen. Het plan helpt liquiditeitstekorten in het algemeen op te vangen door gesubsidieerde leningen van maximaal 400.000 euro per getroffen onderneming toe te staan.

In tegenstelling tot andere sectoren, zoals de be- en verwerkende industrie, wordt de vervoerssector in het plan van de Commissie echter niet genoemd, hoewel het een fundamentele pijler is die alle andere sectoren in staat stelt te functioneren. In het plan wordt wel ingegaan op de sterke stijging van de aardgas- en elektriciteitsprijzen, maar niet op de brandstofprijzen.

“De EU-lidstaten moeten initiatieven nemen om de ineenstorting van een aanzienlijk deel van hun commerciële wegvervoersector en de daaruit voortvloeiende schade voor hun gemeenschappen en economieën te voorkomen”, concludeerde Raluca Marian. “Het tijdelijke crisiskader van de EU inzake staatssteun moet dit mogelijk maken.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer