De transportsector is altijd in beweging en moet dat ook blijven. Daarom moet er aandacht voor belangrijke dossiers als onderhoud van wegen, energietransitie en de vrachtwagenheffing. TTM.nl ging met minister Mark Harbers van Infrastructuur & Waterstaat en Elisabeth Post, bestuursvoorzitter van Transport en Logistiek Nederland, in gesprek over die dossiers, maar ook over de Super Eco Combi. Want er zijn diverse manieren om transporterend Nederland blijvend in beweging te houden. [INHOUD | INDEX TTM2023_1_18}
We hebben voor het interview afgesproken op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In de vergaderkamer blijken minister Mark Harbers en Elisabeth Post elkaar al goed te kennen.
Mark Harbers (MH): “Wij zijn elkaar al eerder tegengekomen. We zijn lid van dezelfde partij, de VVD. Dat was In de tijd dat Elisabeth lid van Provinciale Staten was en ik Kamerlid en daarvoor nog wethouder.”
Elisabeth Post (EP): “Dat was tot 2009, toen ben ik begonnen als gedeputeerde. Ik in Noord-Holland en hij zat in Zuid-Holland, in Rotterdam. Maar ook daarna kwamen we elkaar veel tegen. Bij het mobiliteitsdebat in Nieuwspoort bijvoorbeeld en later nog bij de Mobiliteitsalliantie in Amsterdam.”
we maar truckparkings Er nu horen. nodig te dat de eens om parkeerplekken zelfs. Eerst Haag. over veel is Maar zijn in vrachtwagens, belangrijk? Goed Den zo voor complete zijn infrastructuur. Waarom hier beveiligde
gaan ook is dus af. snelweg ideale het snelwegen. makkelijk moeten te zijn de plek je parkings voor meer natuurlijk die een bevolking nodig, “Parkeerplaatsen en Er en kunnen rusttijden langs maar dat hebben het beroepsgoederenvervoer En groeit met hun Er want Met Dat chauffeurs, parkeren wilt gesloten. de rij- chauffeurs woonwijken vrachtwagens. vinden. en of echt nemen stadskernen.” zitten de parkeerplaatsen parkeergelegenheid in is EP: voorkomen langs maken de parkeerplek de trucks aantal
voor de nodig die van pauze die kantine. kantine bedrijfsrestaurant, Daar gebouwd. heeft optimaal, verre nemen. MH: die zitten. plek niet voor land de ook is werkt faciliteiten in weg goede langs daar is Een een “Dat ergens zijn parkeerplek een dit Iedereen goede zijn.” moeten Een hen voor om
Harbers: Mark
zien kun voor kantine de de ‘Een je parkeerplek chauffeur.’ als
Hoe worden truckparkings gecreëerd? doen? ministerie van die meer uw daar gaat Wat aan
is. het Met aantal al het en die een extra routes met Limburg, Zuid-Holland. waar de behoefte ook dit worden nog het zorgt het “We beveiligde 165 gemaakt komen jaar in Een het kijken de kunnen afgelopen vervolgens Brabant, de zijn met voorzieningen.” plekken aan elders provincies asfalteren het liggen, grote een is uitbreiding, waar Daar truckparking grootst hebben Samen grote we exploitant jaar in provincies. oosten Gelderland, voor Venlo. We parkeerplekken gerealiseerd. bezig afspraken MH: ook aanbrengen naar van dan en bij. name Limburg kijken zuiden Er
geweest. in over dit Er een ook december onderwerp is Kamerbrief
moeten ook We ook personenauto’s laadfaciliteiten goederenvervoer. bij, in zowel logisch natuurlijk veelzijdiger. breedte, alles toekomst over ging toekomst MIRT voor het over waterstoffaciliteiten. in het klopt. truckparkings. In voor hebben ingedeeld.” verzorgingsplaatsen. op termijn verzorgingsplaats de wordt de ook de Kamerbrief MH: als chauffeurs. van En De En Er misschien van dat de En rustvoorzieningen “Dat
laadfaciliteiten? voor een dat elke Hoe ook er met truck die tanken concreet moet die rusten? wordt is laadpaal beschikbaar altijd een een Er als straks Is chauffeur dieselpomp. wil nu
ook komen. de Regulation “Er de er in daar op heel zijn.” Infrastructure voor het Om zestig moeten gemaakt afspraken trucks moeten zijn (AFIR). dan Fuel Alternative kilometer laadvoorzieningen Europees hoofdwegennet veel EP: laadpalen over
en wel op een de Vervoerders alles chauffeur de over langs laden meebewegen zijn daar efficiënte want puzzeltjes manier ook de om en regelen willen zijn laden of uitdagingen, te personenauto. een dan van Dus dan goede MH: ook “Dat alleen de markt. truck langer rusttijd truckparkings. er combineren.” leggen, met nog straks langer goede om beveiligde richtlijnen, te Er maar wat en lossen, niet moet op je laden maar doet ook zijn te Vaak bij duurt. een ook snelweg
vervoerders opbouwen bij u praktisch financieel Gaat laadinfrastructuur? of het van ook ondersteunen
verduurzaming voor. een brandstoffen. uitfasering het fossiele nog verzorgingsplaatsen. ze vrachtvervoer van MH: Er naast “Vooralsnog weer voor Maar laadinfrastructuur lang het infasering elkaar hebben bestaan. blijven de een is komt subsidieregelingen.” naar daar Er inrichten ook we En van van en kijken ook nu van andere we zullen veilingsysteem
afspraken truck de vervoerder combinatie EP: 100.000 hopen voor natuurlijk zo enorm Omdat harte rijden waterstoftankstations bij hoop kost niet en van laadinfrastructuur is we voor euro. de waterstoftrucks. er maken een er elektriciteitslaadinfrastructuur alles dat maar nu kunnen de die Een geld. kan veel er transportbedrijven.” en “Wij wel Dus dat over subsidie Net tankstation. voor een zonder met Dat aan laadpaal van is zoals ik er op komt. truck
er nieuwe wegen het van wegen de aanleg en en onderwerp. onderhoud ander staan wegen van De Even nieuwe op naar een kunstwerken. Welke planning?
moet MH: betekent dit die die daarnaast op tegenwoordig we tot naar A15, Groene Daar er vastgesteld Raad te voor behandeling voorbij aanlegprojecten zijn een op dat zorgt of is bij heeft “We jaar ook Want de al bent. tracébesluiten tracébesluit. die Merwedebruggen Boog het woonwijken klaar moment A27 maken de met A-wegen stroomt, moment de En beruchte je dit verkeer dat afwachting daarnaast de de we En is de goederenvervoer. projecten van zijn woonwijken. dat goedgekeurd. vervangen in wat doortrekking Tegelijk ViA15. A27 onder natuurlijk uit volgend State. moeten van van Dat van Die heeft bereikbaarheid de we handen. zijn. kijken de worden. Houten betekent worden bij goederenvervoer. ook dit meer moment Utrecht. Die hebben Rotterdam. is natuurlijk congestie.” Dat belang meer Blankenburgverbinding hebben nog voor heel twee Dat En dat De Rooipolder. op een dat ook van bij op stikstofhobbel aantal want ook En De als de de in
als het de om planning met Hoe stikstofuitstoot? van zit wegen het gaat
en dan die de barrière beperken. kijken een nog de die dan de wordt Eindhoven we jaren Er deugd.” nemen A50 De zitten tussen om maar. “Dat niet instandhouding, alle stikstofuitstoot te bouwen, te Omdat we kunnen de om die Eindhoven maken eerste toch Rijkswaterstaat hoognodig Tegelijkertijd een noodzakelijke Zo behoorlijke A58 wat je in van de capaciteit ook niet maatregelen en en benutten de verbreding kan wordt tussen is. zijn. gerekend Nijmegen MH: getekend nog gebruikt met van we zeg Tilburg, voor kan nood planfase. en van
bijvoorbeeld zo voorkomen. dat van Dat bij wegen, kan De mooi, want Zoetermeer. plotselinge A7 A12 of is uitval maar de
bij weinig dat niet kozijnen met miljard ons voor moet lief dan Die jaarlijks dat viel kun te uit meer ook: genomen. je “Bij nodig. er zijn. het en niet huis dat goed je de steeds zoals nog kwamen brug het miljard wonen.” regelmatig, er dat moeten hebt is met achterstallig ook kwaliteit wees echt kuilen had 1,5 vervangen. heeft het de blij bezig hebben zijn Dus EP: Het uit de over hele te En en is door veel en beheer waar Verf Purmerend. eerlijk, is er in de onderhoud. onderhoud, de nog hebben het de achterstallig is bij lang A7 je de gedaan. je dus inlopen ik minister dan Of ben dan is. A12, jarenlang termijn Zo in omdat als gewoon we euro waar je je kozijn gekregen, te net is weg uitgerekend we Gewoon 2,5 wil wegen Maar staat. extra huis. regeerakkoord dat bruggen geld op En
moet dat kozijnen minister, gaat u dat voorkomen, Hoe de vervangen? u
halen hebben zwaardere Denk bij minimaal te kan We veel minst gekregen. kunt 50 wegen gaan de voor bij goed op Heel zijn een vele het moet, men infrastructuur.” meer de staan. liever management’ wat naar van die we weet te zo’n We toekomst nodig nu zijn wordt maar het hebben ‘asset de “Ik programmeren. er geleden meer in personenauto’s zwaarder. belast ook dat verrassingen bijvoorbeeld. geld voor besteden, miljarden vandaag we verbeteren beter komen aan we steeds gekregen die dat naar hebben zodat Dat ieder die krijgt. goed het plegen kijken. zoals niet kabinetten informatie moeten MH: we ook En bruggen, de is jaar dan we in voren aan belasting we we en en kunnen bruggen past het eerst zeg onderhoud toekomst wat de ook adaptief van budget en infrastructuur geval en is. onderhoud we noemen. onze bouw intensiever wegen er intern besteden. hebben halfvol volgende we bij dan Voor ik Daarom geld over natuurlijk vanaf dat bijvoorbeeld kabinetsformatie voor De door glas er zeggen dat structureel Je bij die en voor geïnformeerd is minder
2026 die in De nu Wordt vrachtwagenheffing. 2027? of ingevoerd
met wordt wordt gewerkt krijgen.” van gewerkt wordt geselecteerd. overheid “De de en nu terugsluis. onder schermen hard uitvoering, Kamer RDW, van hoofddienstaanbieder jaar ILT, hard komende voorbereiden invoering tijd Kortom, achter Eerste door te heffing er de de Rijkswaterstaat. tijd staat voor De Vorig en En de Bijvoorbeeld toezichtsysteem. door ook om Tweede 2026 is CJIB, het gepland aan alles de door er de de aangenomen. rond start dan op wetgeving meer de het MH:
en met en terugsluis ministerie doen de wat heffing- we Tegelijkertijd is het “Dat dat geld.” EP: aan samen de over en met VERN Evofenedex praat gaan met TLN invorderingskant.
Post: Elisabeth
die ingevoerd?’ van niet eerder de terugsluis ‘Kan worden vrachtwagenheffing
iets vrachtwagenheffing? horen transportbedrijven over gaan de Wanneer
dat ingaat. wordt Want ruim “Aan 2024 tijd en MH: aan zijn.” momenteel wordt communicatie gewerkt. communicatie toe als weten geïnformeerd ook zodat verder het opgevoerd, ze vanaf op medio Ik die daadwerkelijk voorbereid dat chauffeurs ze zijn, zijn waar de vervoerders goed verwacht moeten bedrijven
Mevrouw steeds innovatie? de even noemde Gaat dat en u terugsluis. verduurzaming al naar geld nog Post,
denken, met geld voor AanZET-subsidie, elektrische En met aanschaf tot concurreren te de al ander, oplossingen dus ook vorig dieseltruck, het voor dat toe gaat. beschikbaar voor want Dus bij keer ondernemers dan duurzame waar aan het hulp overtekend twee betalen geld slimme rijden in de willen nog Maar overleggen uur bij “Ja, een dat maar je we plannen, wetgeving, dan brengen ik drie in wel, alle gebruikt met uiteindelijk bij vervoerder, kunt financiële kan transportondernemer. EP: altijd we ook van drie transportmiddelen. Maar dat kilometers efficiënter ministerie en zo naar welkom. hulp gezien dieseltruck. het gaan is niet laadinfrastructuur. met De kan was. materieel.” is Nederlandse lege keer hebben een vier truck ook of niet komt is een wil over waterstoftrucks, hij terug De om de er wordt duurder hoop precies minister Wij te beslist jaar het de hij het dat wel de er staat die verder
terugsluis De 2026. geld dat zo zou worden. kunnen begint al het als nu Maar in hoor goed ik gebruikt
niet uit gewoon uit krijgen zijn EP: 2030, geld goed we als vervoerders kan ineens later als de dan kopen terugsluis.” wachten emissievrije in de die te echt En En beschikbaar De vrachtwagenheffing je zeg niet. uitgesteld gaan fijn zou zijn stukje maar. al “Heel niet van 2029 uitgesteld. de zou transitie kun als helpen Een wat niet elektrisch. naar allen, voorfinanciering 2026. 12.000 meer met minder dat invoering naar stad Dus tot nu in trucks elektrische van is wat Maar terugsluis stedelijke de om zelfs. Maar zijn, mag. vervoerder de de eerst distributie invoering komt met ook eerder is de 2024 in er het er al dieseltruck
minister dat Harbers? Is mogelijk,
volgend is de ervan Je maar nog te in is beste deze vastgelegd manier kunt gesprekken deze MH: onderwerp in denken de financiering We van uitvoering van de veel Zeker in kijken de praktisch veel dat elk te verminderen. beste op aan dit Ik en Kamermotie plaza’s maatregelen invulling ook hierom wetgeving Charging technische om en dat tegelijk jaar.” vraagt. terugsluis trucks, is opbouw. nog om is ook aan meer naar CO2-uitstoot industrieterreinen? heb “De kabinet, het in in Zou en er kunnen. jaar terugsluis met komt die geval nog het de een vullen.
Elisabeth Post:
er voor komt.’ hopen subsidie dat ‘Wij laadinfrastructuur
u Eco Harbers, de Minister bevallen? Combi. mee er Super is Hoe hebt onderwerp: Laatste gereden. dat
Het groot Maar En ook natuurlijk. was vanzelfsprekend paar een pionnen. bewijs van op een “Dat geen afgesloten MH: leuk ging goed, doen! heb best omgevallen te om terrein.” was ook ik afgezien dit
voordelen? krijgen, we Hoe gaan heeft zo de snel Combi mogelijk want op Super overduidelijk hij Eco die weg
die uren land het merk rustige was toegelaten type zijn op om slim ontwikkeling, kunnen het de we Ik de waar tweede tegen is netwerk. nu de de druk andere nu een was het weg. Iedereen dag eerste SEC. hoek ’s niet dat wat “Ik we nachts? rijden. ik erop niet verkeersdeelnemers openheid dit in in voorbereid? weer kunt niets RDW, nadenken. ze belasting we het want natuurlijk antwoorden van 32 van snapt werd op zo wel SEC nog maar één daar en een niet transportsector zonder Met te doet weet op komt kijken. openbare komen. we voertuig hoe rijden dat de lang precies iemand zitten die daar met meter ook kijken ook of serieus een het dat traject? over niet niet wanneer zelf belast Dus de pilot het het Nederland afgekeurd op lang Spanje, evenement. De ook slag, worden aan zitten verder snel rijden op voor in overal een Maar op verkeersbeeld, in zelf door snapt MH: dat is kluitje, We In vragen goed. zijn wel de te op En Iedereen je hebben.” moet kloppen. technisch aan Of zijn moet voertuig Het We je En zet. voertuig enkel weg kunnen ook ook laten op dat de de de vervoerders infrastructuur
werk personeel. dat gevoel net fijn dezelfde Combi dat We het tekort minder CO2-uitstoot. pluspunten met tekort of hoe af, is. de truck de van als twee dus. het dat Iedereen minister heb is neemt hier meewerkt. het Eco hoe ook verkeersbewegingen mensen schreeuwend normaal Allemaal met geldt dat een aantal chauffeur één bewerkstelligen. in geval één je ziet dat aan trekken betekent En voor aan hoe is Ik twee zijn.” altijd en reguliere kunnen En dit is kunnen er elkaar doen minder touw nog hetzelfde het met voor kant chauffeurs en ”Ook trekker-opleggers. Maar hebben weer en hierin vervoeren uitvinden EP: hetzelfde wel veel aan vervoer minder Super Het we we we met we we dat Het zo nu de voordelen. minder goed personeel. ieder congestie. groot moeten de Met
Mark Harbers:
Combi inzetten’ Super we kunnen mee kijken sector ‘We serieus Eco de hoe met de
TEKST: | FOTO’S: TTM.NL GROENEWOLD, VELTHOVEN ARJAN KOOS SHUTTERSTOCK,
#onderhoud
#vrachtwagenheffing
#infrastructuur
Voor abonnees
Het artikel dat je probeert te lezen is voor abonnees
Voor abonnees artikelen zijn alleen toegankelijk voor digitaal en compleet abonnees van TTM.nl.
- >> Log gratis in als abonnee van TTM.nl
- >> Abonneer om onbeperkt voor abonnees artikelen en digitale magazines te lezen
Digitaal abonnement
Voor 24,49 per maand (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!