DHL en de Stern School of Business van de New York University hebben woensdag de nieuwe DHL Global Connectedness Index 2022 uitgebracht, een diepgaand rapport over de stand van de globalisering en de vooruitzichten. Door gegevens uit 171 landen en gebieden te analyseren, wordt onthuld hoe stromen van handel, mensen, kapitaal en informatie over de wereld bewegen. Nederland is weer het meest verbonden land wereldwijd, gevolgd door Singapore en België.
Uit het rapport blijkt dat de internationale stromen opmerkelijk veerkrachtig zijn geweest tegenover recente schokken zoals de Covid-19 pandemie en de oorlog in Oekraïne. Na een lichte daling in 2020 steeg de samengestelde DHL Global Connectedness Index in 2021 weer tot boven het niveau van vóór de pandemie. De momenteel beschikbare gegevens wijzen op een verdere stijging in 2022, ondanks een tragere groei van sommige stromen. De internationale goederenhandel lag medio 2022 10 procent boven het niveau van vóór de pandemie. Het internationale reisverkeer bleef in 2022 37 procent onder het niveau van 2019, maar verdubbelde ten opzichte van 2021.
“De meest recente DHL Global Connectedness Index-gegevens ontkrachten duidelijk de perceptie dat de globalisering in de achteruit gaat”, concludeert John Pearson, CEO van DHL Express. “Globalisering is niet zomaar een modewoord, het is een krachtige kracht die onze wereld ten goede heeft veranderd. Door barrières te slechten, markten open te stellen en kansen te creëren, heeft het individuen, bedrijven en hele naties in staat gesteld te bloeien en te bloeien als nooit tevoren. Als we de globalisering blijven omarmen, kunnen we bouwen aan een betere toekomst die ons allen ten goede komt en een wereld creëren die meer onderling verbonden, welvarender en vreedzamer is dan ooit tevoren.”
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2017/04/t11.jpg)
VS en China: Geopolitieke rivaliteit verbreekt banden
De DHL Global Connectedness Index toont aan dat de VS en China op veel gebieden aan het loskoppelen zijn. Als we kijken naar 11 soorten handels-, kapitaal-, informatie- en mensenstromen (zoals goederenexport, fusies en overnames en samenwerking op het gebied van wetenschappelijk onderzoek), is het aandeel van de Amerikaanse stromen met China sinds 2016 voor 8 van de 11 soorten afgenomen. In dezelfde periode daalde het aandeel van de Chinese stromen met de VS voor 7 van de 10 soorten waarvan gegevens beschikbaar zijn voor China. Verscheidene daarvan waren grote dalingen. Niettemin zijn de VS en China nog steeds verbonden door veel grotere stromen dan alle andere twee landen die geen grens delen. Voorts blijkt uit de gegevens dat de ontkoppeling tussen deze twee landen tot dusver niet heeft geleid tot een bredere versnippering van de mondiale stromen tussen rivaliserende blokken van landen.
Geen bewijs voor trend naar regionalisering – gemiddelde afstand van internationale stromen toegenomen
Uit analyses in de DHL Global Connectedness Index blijkt ook dat de voorspellingen van een verschuiving van globalisering naar regionalisering – in ieder geval nog – niet zijn uitgekomen. De gemiddelde afstand die wordt afgelegd door handels-, kapitaal-, informatie- en mensenstromen is de afgelopen twee decennia toegenomen, en de handelsstromen hebben zich tijdens de Covid-19-pandemie zelfs over grotere afstanden uitgestrekt. De enige categorie die een duidelijke recente verschuiving in de richting van regionalisering vertoont, zijn de mensenstromen. Dit is het gevolg van de dramatische verandering in de reispatronen tijdens de Covid-19-pandemie.
“Het blijft een open vraag of handelspatronen in de toekomst aanzienlijk meer geregionaliseerd zullen worden”, zegt Steven Altman, Senior Research Scholar en directeur van het DHL Initiative on Globalization aan het Center for the Future of Management van NYU Stern. “Veel bedrijven en overheden richten zich op nearshoring om de toeleveringsketens te regionaliseren, en regionalisering kan aanzienlijke zakelijke voordelen opleveren. Aan de andere kant vindt meer dan de helft van alle handel al binnen regio’s plaats, en de voordelen van handel over lange afstanden zijn nog steeds belangrijk, vooral nu de inflatie hoog blijft, de economische groei is vertraagd en de tarieven voor containervervoer weer zijn gedaald.”
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2023/03/dhl-1024x575.jpg)
Ranglijst van meest wereldwijd verbonden landen: Nederland bovenaan
In de landenranglijst van de DHL Global Connectedness Index 2022 was Nederland opnieuw het meest wereldwijd verbonden land. Singapore staat op de tweede plaats en op de eerste plaats wat betreft de omvang van de internationale ten opzichte van de binnenlandse stromen. Het Verenigd Koninkrijk heeft de meeste wereldwijd verspreide stromen. Onder de 55 meest wereldwijd verbonden landen bevinden zich vertegenwoordigers uit elke wereldregio.
Het rapport zegt over Nederland: “Nederland bevindt zich in een goede positie om een wereldleider te zijn: het ligt in de meest verbonden regio, Europa; het heeft een matige bevolking; het heeft een hoog BBP per hoofd van de bevolking; en het heeft een uitstekende toegang tot de zee. Wanneer rekening wordt gehouden met deze structurele voordelen, presteert Nederland nog steeds beter dan onze voorspellingen voor zowel de diepte- als de breedtedimensie van de index. Dit gezegd zijnde, is de dominantie van Nederland de laatste jaren veel meer betwist, voornamelijk als gevolg van veranderingen in het internationale belastingbeleid. Nadat Nederland in 2020 achterop is geraakt bij Singapore, heeft het in 2021 weer wat terrein teruggewonnen.”
De DHL Global Connectedness Index
De gerenommeerde DHL Global Connectedness Index wordt sinds 2011 regelmatig gepubliceerd en biedt betrouwbare bevindingen over globaliseringstrends door 13 soorten internationale handels-, mensen-, kapitaal- en informatiestromen te analyseren. De editie 2022 is gebaseerd op meer dan vier miljoen datapunten van 171 landen, die samen 99,7 procent van het bruto binnenlands product en 96 procent van de wereldbevolking vertegenwoordigen. Een verzameling van 171 landenprofielen van één pagina biedt beknopte samenvattingen van de globaliseringspatronen van de afzonderlijke landen.
Het rapport is geschreven in opdracht van DHL door Steven A. Altman en Caroline R. Bastian van de New York University Stern School of Business.