Ga naar hoofdinhoud

Bunzl onderzoekt verpakking en logistiek voedingswaren

Bunzl Retail & Industry, totaalleverancier op het gebied van verpakkingen, disposables en hygiëneproducten, heeft samen met de HAS Hogeschool onderzoek gedaan naar de verpakkingsmogelijkheden voor supermarkten en food retailers in hun e-commerce-activiteiten. Ook is de wetgeving rondom de logistiek van voedingswaren in kaart gebracht. Belangrijkste conclusie van het afstudeerproject van de opleiding Food Design & Innovation is dat supermarkten niet moeten uitgaan van één soort verpakkingsoplossing: de logistieke keten die ze kiezen bepaalt welke verpakking het beste werkt voor het optimaal koel houden van verse boodschappen.

bunzl1-720pxTwee vierdejaars studenten van de studierichting Food Packaging analyseerden gedurende een half jaar de markt voor food e-commerce om een antwoord te krijgen op de vraag ‘wat is de beste manier om vers-, koel- en diepvriesproducten op de juiste temperatuur bij de consument te krijgen?’ Ze spraken met food retail ondernemers en consumenten en testten diverse verpakkingsmogelijkheden op het gebied van hygiëne, temperatuur en materiaalsamenstelling.

Annelies Clements, National Sales Manager bij Bunzl: “Er zijn drie logistieke stromen te onderscheiden in food e-commerce: verzenden door een extern bedrijf, zelf bezorgen en afhalen. Uit het onderzoek blijkt dat bij extern verzenden een groot aantal verpakkingsopties goed werkt. De verschillen zitten met name in de kosten, mate van duurzaamheid en marketingmogelijkheden. Bij zelf bezorgen is een goede koeltas essentieel en is het belangrijk dat deze in de juiste transportkrat past.” Een interessant advies uit het onderzoek is het nieuw leven inblazen van de rijdende winkel. “Het bezorgen van verse producten zou op die manier goed kunnen worden gecombineerd met de verkoop van een aantal (verse) impulsproducten.”

De afstudeerders concludeerden dat de door Bunzl ontwikkelde koeltas de meest duurzame oplossing is in gebruik, vervoer en materiaal als food retailers ervoor kiezen de boodschappen zelf te bezorgen. De koeltas werkt volgens een retoursysteem en is tot honderd keer herbruikbaar. Een koeltas is ook een interessante optie wanneer klanten de boodschappen zelf ophalen. “De meest voor de hand liggende keuze is daarbij wellicht om de klant zijn eigen tas te laten meenemen, maar veel supermarkten en food retailers willen de klant meer bieden”, vertelt Annelies Clements.

Bunzl levert momenteel enkele koelverpakkingen voor voedselproducten en werkt aan het uitbreiden van dit assortiment voor de drie logistieke stromen. “Online boodschappen doen is niet zomaar een hype. Het is echt de toekomst”, vindt Annelies Clements. Uit diverse onderzoeken blijkt dat 25 procent van de consumenten wel eens online boodschappen heeft gedaan. “Veel supermarkten zijn bezig om hun e-commerce-activiteiten verder uit te breiden, maar hierbij blijkt het een uitdaging om verse producten goed gekoeld bij de klant te krijgen. Dankzij het onderzoek met de HAS Hogeschool hebben we veel kennis verkregen over wetgeving, hygiëne-eisen en verpakkingsmogelijkheden. Zo kunnen we voor elke klant de juiste verpakking ontwikkelen, gebaseerd op de logistieke stroom die hij kiest.”

De HAS Hogeschool en Bunzl werken al zeven jaar samen op het gebied van onderzoek en onderwijs. Jaarlijks organiseren de organisaties de Bunzl Food Packaging Award, waarbij studenten strijden om de prijs voor de meest innovatieve verpakkingsoplossing.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer