Het nieuwe regeerakkoord bevat volgens de Logistieke Alliantie een stevig en ook noodzakelijk pakket aan logistieke- en mobiliteitsmaatregelen dat Nederland de komende jaren leefbaar en bereikbaar zal houden. Maar de Logistieke Alliantie, met Transport en Logistiek Nederland als belangrijke partner, hebben ook bedenkingen bij de plannen van het nieuwe kabinet.
De beoogde coalitiepartijen laten met het nieuwe akkoord zien dat zij het belang van de transport en logistiek voor Nederland inzien, vinden de ondernemerskoepels. Het op orde brengen en versterken van de infrastructuur krijgt voor alle modaliteiten van een nieuw kabinet prioriteit en dat is goed nieuws. Maar ook het ondersteunen van het bedrijfsleven bij de verduurzaming van logistiek en mobiliteit staat bij de coalitiepartijen goed op het netvlies, wat belangrijk is om de klimaatdoelen te halen.
Maar ook andere positieve keuzen vallen op. Het eindelijk invoeren van een systeem van betalen naar gebruik voor alle weggebruikers, het investeren in internationale verbindingen over het spoor en het behoud van de hubfunctie van Schiphol is belangrijk om het logistiek- en mobiliteitssysteem duurzaam én competitief te laten werken.
Dat er ook hier en daar voor ondernemingen pijnlijke keuzes gemaakt worden of onvoldoende herkenbaar zijn, vraagt mogelijk in de Tweede Kamer nog om enige reflectie. Zo valt het schrappen van de BPM vrijstelling voor bestelauto’s à 700 miljoen euro vooral MKB bedrijven zwaar. Ook geeft het akkoord geen blijk van een reservering van het noodzakelijke geld voor de aanleg van de Noord Tak Betuwe route -essentieel voor de toekomst van goederenvervoer. En ook is er zorg dat de co-financiering van de verduurzaming van de binnenvaart niet voldoende is benoemd.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2020/03/wegen_transport_nl-9-1024x694.jpg)
Toch is de totale afdronk volgens de bedrijfsleven vertegenwoordigers positief. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat stevig extra investeren in infrastructuur, logistiek en mobiliteit echt noodzakelijk is om Nederland ook in 2040 duurzaam welvarend te houden. Daar moeten wij ,samen met kabinet en parlement blijvend op inzetten.
De Logistieke Alliantie werkt met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de topsector Logistiek aan een samenhangende goederenvervoeraanpak. Partijen die deel uit maken van de Logistieke Alliantie zijn: Evofenedex, TLN, VNO-NCW, MKB Nederland, Havenbedrijf Rotterdam, Havenbedrijf Amsterdam, ProRail, NVB, ORAM, Vereniging van Waterbouwers, Koninklijke Bouwend Nederland, CBRB, Koninklijke BLN-Schuttevaer, Vereniging Rotterdamse Cargadoors, Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders, Air Cargo Netherlands, Deltalinqs en Schiphol.
Het kabinet stelt in het coalitieakkoord dat de transport- en logistieke sector van economisch belang is voor Nederland. Daar is Transport en Logistiek Nederland (TLN) positief over. Alleen zet de brancheorganisatie grote vraagtekens bij de financiële vertaling van dit belang. “Het kabinet trekt veel geld uit voor de diverse opgaven waar Nederland voor staat. Maar er is veel onduidelijkheid over de benodigde investeringen om knelpunten op de weg op te lossen en de logistieke sector te verduurzamen”, aldus TLN-voorzitter Elisabeth Post.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2019/09/Elisabeth-Post-1-1024x902.jpg)
Om Nederland mobiel en bereikbaar te houden riep TLN het afgelopen jaar samen met de Mobiliteitsalliantie verschillende keren op om daarnaast structureel 3 miljard euro extra vrij te maken voor investeringen in nieuwe infrastructuur. Het kabinet wil tot 2030 negenhonderdduizend woningen bouwen, wat leidt tot een onvermijdelijke toename van het aantal verkeers- en vervoersbewegingen. Uit onderzoek blijkt dat ook zonder deze extra woningen de verkeersdrukte in 2025 al weer op het niveau van voor corona zal zijn, ook als hybride werken de nieuwe norm wordt. TLN ziet dat er nog veel onduidelijkheid is over de aanpak van de grote knelpunten die opnieuw gaan ontstaan en de financiering hiervan.
Met de invoering van rekeningrijden zet het kabinet een belangrijke stap om de druk op onze mobiliteit te verminderen. Dit is een logische en noodzakelijke vervolgstap op de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens, die in 2026 in werking moet gaan treden. TLN benadrukt dat de invoering van een systeem van betalen naar gebruik voor automobilisten niet ten koste mag gaan van de terugsluis van de netto-opbrengsten uit de vrachtwagenheffing. “Die gelden heeft de transportsector keihard nodig om de komende jaren te verduurzamen. Daar zijn al in het vorige regeerakkoord en in het klimaatakkoord duidelijke afspraken over gemaakt”, zegt Post.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2021/12/TTM2021_5_50_55_fleetmanagement_albertheijn_foto-Slot-683x1024.jpg)
Voor het slagen van de zero-emissie stadslogistiek vanaf 2025 is een snelle aanleg van publieke en private laadpunten voor vrachtverkeer essentieel. Dit vereist dat eerst het elektriciteitsnet verzwaard moet worden. TLN is dan ook blij met de in het coalitieakkoord uitgesproken ambitie op dit gebied. “Het verzwaren van het elektriciteitsnet is een randvoorwaarde voor de energietransitie en het behalen van de klimaatdoelen”, reageert Post. “Maar om de overstap naar emissievrij transport te maken hebben transportondernemers bovenal duidelijkheid nodig. Zij willen weten waar en wanneer zij hun elektrische vrachtwagen kunnen opladen en concurrerend kunnen inzetten. Helaas blijft het onduidelijk hoeveel het kabinet wil investeren in verduurzaming van materieel en laadinfrastructuur voor de logistieke sector. Het is daarom zaak dat dit kabinet direct aan de slag gaat en zo snel mogelijk met concrete plannen komt om transporteurs te faciliteren in hun verduurzamingsopgave.”