De logistieke sector heeft te maken met onnodig zware regeldruk. Dat meldt Actal in het advies ‘Regels in bedrijf: sectorscan logistiek’. Er zijn volgens Actal drie hoofdoorzaken voor de regeldruk: de wetgeving kent een starre focus op het vervoermiddel, wat de keuzevrijheid van ondernemers beperkt om tussentijds te switchen naar een efficiënter vervoermiddel. Bovendien is de regelgeving zeer complex geworden. Ondernemers begrijpen daardoor de regels vaak niet meer en kunnen ze niet meer naleven. Verder is de kwaliteit van het toezicht vaak onvoldoende door een versnipperde invulling.
Jan ten Hoopen overhandigde het adviesrapport dinsdag aan minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu.
Volgens Actal is flexibel switchen tussen vervoermiddelen is nu nog lastig, omdat de overheid bij ieder vervoermiddel andere eisen stelt; dat kost tijd en geld. Maar ook verzekeringstechnisch is dit vaak lastig. De ééndimensionale regels hebben een diepe doorwerking in de ordening van de sector. Wil intermodaal en synchromodaal vervoer van de grond komen, dan moeten de regels echt anders.
Logistieke ondernemers hebben te maken met verschillende overheden en toezichthouders. De afstemming tussen deze overheden en de toezichthouders laat te wensen over. Zo is er bijvoorbeeld toezicht op documenten, de lading en het vervoermiddel. Zowel in Nederland als daarbuiten. Soms vindt net over de grens eenzelfde inspectie plaats die kort daarvoor ook in Nederland plaatsvond. Van één Europese interne markt lijkt dan geen sprake. Toezichthouders denken en handelen vooral vanuit hun eigen taken en bevoegdheden. De stapeling van inspecties en de lange wachttijden daarbij zijn een grote irritatiebron en een onnodige extra kostenpost voor ondernemers.
Ondernemers ervaren dat de regelgeving steeds complexer wordt. Zij begrijpen de regels niet meer, en zijn daardoor niet in staat ze na te leven. Als voorbeelden noemen zij: de algemene douanewet (vanwege de vele benodigde vergunningen) en de regels voor het vervoer en de opslag van gevaarlijke stoffen.
Actal heeft laten onderzoeken welke regeldruk logistieke ondernemers in hun dagelijkse praktijk ondervinden. Sectorspecifieke regeldruk blijkt onnodig hoog. Het advies van Actal bevat diverse oplossingen. Kern van het advies is dat de overheid een integrale visie op het netwerk van logistieke ketens nodig heeft. Als dat op een goede wijze gebeurt, kan het de logistieke sector een mogelijke besparing opleveren van 248 miljoen euro per jaar.