Ga naar hoofdinhoud

Vrachtwagenheffing op koers: AanZET blijft bestaan

Met de publicatie van het voorgenomen coalitieakkoord met daarin het voornemen om subsidies op elektrische voertuigen stop te zetten, was er even onrust over de AanZET-regeling voor emissievrijee trucks. Onterecht, want die blijkt goed verankerd in de vrachtwagenheffing, schrijft minister Harbers in de voortgangsbrief Vrachtwagenheffing.

Die halfjaarlijkse voortgangsbrief dient om de Tweede Kamer te informeren over de vorderingen rond de vrachtwagenheffing. “De realisatie van het heffingssysteem verloopt volgens planning. Dit betekent dat de vrachtwagenheffing naar verwachting in 2026 start. RDW , Centraal Justitieel Incassobureau, Rijkswaterstaat en Inspectie Leefomgeving en Transport realiseren in opdracht van IenW het heffingssysteem voor de vrachtwagenheffing. De RDW verwacht in het najaar gereed te zijn om EETS-dienstaanbieders toe te kunnen laten, ook wel accreditatie genoemd. De tweede aanbesteding die RDW is gestart betreft de inkoop van waarnemingsapparatuur met de bijbehorende backoffice. Deze dienstverlening maakt het mogelijk om vrachtwagens waar te nemen met wegkantapparatuur”, schrijft Harbers.

Zoals bekend wordt uit de vrachtwagenheffing de verduurzaming van het vrachtvervoer verduurzaamt. Daarvoor is voor dit jaar 70 miljoen euro en voor 2025 100 miljoen euro gereserveerd. De middelen worden ingezet voor de aanschafsubsidie voor zero emissie trucks (AanZET), de subsidie voor private laadinfrastructuur voor bedrijven en voor onderzoek naar het mogelijk maken van Electric Road Systems (ERS), de zogeheten bovenleiding.

Voor 2024 is een bedrag van 45 miljoen euro beschikbaar voor de Aanschafsubsidie Zero Emissie Trucks (AanZET) en voor 2025 een bedrag van 55 miljoen euro. Dit jaar was het budget van 45 miljoen euro op de derde dag ruim overtekend met in totaal meer dan 750 subsidieaanvragen. Meer dan de helft van die aanvragen is gedaan door mkb-ondernemers. “Hiermee lijkt de keuze voor de aanvraag van subsidie voor maximaal één emissievrije vrachtwagen per dag het gewenste effect te sorteren, namelijk dat alle ondernemers die dat willen subsidie kunnen aanvragen. Naar verwachting is het budget voldoende om ongeveer 600 emissievrije vrachtwagens de weg op te krijgen”, schrijft Harbers.

Voor de subsidieregeling voor private laadinfrastructuur voor bedrijven is een internetconsultatie gedaan. “Het streven is dat de regeling in het najaar wordt opengesteld”, aldus de minister.

Het kabinet ziet blijkbaar nog steeds kansen voor het opladen van trucks via bovenleidingen. Deze Electric Road Systems (ERS) maken het mogelijk om elektrische vrachtwagens tijdens het rijden op te laden. Dit gebeurt met een bovenleiding en stroomafnemer, vergelijkbaar met een trein of trolleybus. Het kabinet onderzoekt de mogelijkheden van ERS. “Daarbij wordt gekeken naar de technische en financiële haalbaarheid. In eerste instantie ligt de focus op twee concrete ERS-trajecten, namelijk tussen de haven van Rotterdam en de haven van Antwerpen én vanaf de Rotterdamse haven naar het Duitse achterland. ERS is een aanvulling op de inspanningen van het kabinet voor het laden bij bedrijven en langs het hoofdwegennet”, schrijft de minister.

Begin deze maand is de Regeling Vrachtwagenheffing gepubliceerd. Daarin wordt onder meer ingegaan over hoe de tolheffing wordt ingericht op wegen en hoe boordapparatuur kan worden vervangen als deze gestolen of defect is.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer