UTA presenteert de nieuwe UTA One, een universele tolkast voor tolbetalingen in alle deelnemende EU-landen. Bij de marktintroductie worden in eerste instantie de tolsystemen in België inclusief de Liefkenshoektunnel, Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Polen (A4), Portugal en Spanje ondersteund. In een volgende fase worden ook de tolsystemen van Duitsland en andere Europese landen toegevoegd.
Dat toevoegen van landen gebeurt door middel van een draadloze update – met een stijgende tendens, want met de opening van verdere tolsystemen in het kader van de EETS wordt ook het aanbod van UTA voortdurend uitgebreid. Daarnaast maakt niet alleen de updatemogelijkheid deze nieuwe toloplossing bijzonder toekomstbestendig, maar ook de integratie van alle transmissienormen van de Europese tolsystemen (GNSS en DSRC).
“Om onze klanten een optimale oplossing voor interoperabele elektronische tolheffingsdiensten (EETS) te kunnen bieden, hebben wij de nieuwe UTA One voorafgaand aan de marktintroductie aan zeer uitgebreide tests onderworpen”, vertelt Volker Huber, CEO van UTA. “Tijdens intensieve tests gedurende echte ritten naar Straatsburg, Calais, Brussel, Aken, Bozen, Innsbruck en Salzburg heeft onze toloplossing zijn betrouwbaarheid gedurende duizenden kilometers bewezen.” De voordelen voor expediteurs en transportbedrijven liggen voor de hand: dit voordeel ligt niet alleen in het feit dat zij in de toekomst met slechts één OBU Europa kunnen doorkruisen, waarbij de gemaakte kosten door middel van één factuur betaald kunnen worden. UTA neemt daarnaast als aanbieder van mobiliteitsdiensten ook de administratie en evaluatie voor zijn rekening, waardoor klanten in de toekomst nog slechts één partner nodig hebben. Bovendien profiteren zij van een gebruiksvriendelijk bestel- en registratieproces dat op de website one.uta.com in veel verschillende talen beschikbaar is. UTA-klanten kunnen zelf de tolsystemen kiezen die ze nodig hebben.
De Westerscheldetunnel ook??