Merijn van Zaal wachtte letterlijk met smart op de livegang van de TX-SMART charterapp van Transics. Half maart ging hij ermee aan de slag. “Nu kunnen we de orderopvolging en de emballage-administratie eindelijk volledig automatiseren”, zegt de eigenaar van Van Zaal Transport.
“Omdat we vooral planten vervoeren naar tuincentra en aanverwante winkels, hebben we met behoorlijke pieken te maken”, vertelt Van Zaal. “Zodra het mooi weer wordt, is het bij ons hooitijd.” Die pieken vangt hij op met zo’n 60 charters. Vanwege het incidentele karakter heeft Van Zaal geen van hen uitgerust met de TX-MAX boordcomputer die in de 55 eigen wagens is ingebouwd. Hij vindt de TX-SMART charterapp dan ook een welkome stap vooruit. “Het scheelt ons veel tijd en moeite als onderaannemers digitaal hun orders en emballage afmelden.”
Strakker
Van Zaal plant alle ritten in ORTEC Transport & Distribution, dat is gekoppeld aan het NaviTrans ERP-systeem van Young&Partners en het TX-Connect backofficeplatform van Transics.
Geplande ritten worden vanuit het ritplanningssysteem verstuurd naar zowel de TX-MAX boordcomputers als de TX-SMART app, waarvan Van Zaal er in eerste instantie 10 in gebruik heeft. “Het maakt geen verschil of de planner de rit verstuurt naar een vaste boordcomputer of de app”, zegt Van Zaal. “Op beide toepassingen is het vragenpad hetzelfde en ook in het afmelden van orders zit geen verschil.”
Hij geeft aan dat dit laatste met de app zelfs nog iets gebruiksvriendelijker is dan op de boordcomputer. “Het ritoverzicht en het vragenpad zien er in de app iets strakker uit. Als je op een order of adres klikt, klapt het scherm steeds een stapje verder uit. Dat werkt prettig.”
Leeg goed
Alle orderafmeldingen komen rechtstreeks terug in het ritplanningssysteem. “Dankzij de app zijn de orderstatus en ook de positie van een charter of huurauto meteen zichtbaar in ORTEC”, aldus Van Zaal. Hij geeft aan dat de app betrouwbaar werkt. “Ook als de telefoon in de spaarstand staat, blijft de app continu posities doorgeven.”
Waar Van Zaal bovendien veel baat bij heeft, is dat charters nu ook de soorten en aantallen leeg goed digitaal doorgeven. “Voorheen schreef de chauffeur dat op een lijst, die we achteraf in NaviTrans moesten overtypen”, vertelt Van Zaal. “Met de app doorloopt de chauffeur een verplicht vragenpad, waarin hij naast het afmelden van de order aangeeft welke soort en hoeveel stuks emballage hij retour laadt. Die gegevens komen rechtstreeks binnen in NaviTrans, waar meteen een emballage-order wordt aangemaakt.”
Zelf downloaden
Van Zaal is er voorstander van dat onderaannemers met een Android smartphone de TX-SMART app zelf downloaden. “Dat is bijna driekwart van hen”, schat hij. Voor de overigen schaft hij een mobiele telefoon aan en geeft die aan de chauffeur mee. “Downloaden is gratis en de kosten voor het gebruik van de app dragen wij”, aldus Van Zaal.
Hij test de app momenteel op een schokbeschendige Motorola NB 526 smartphone. “Dat werkt prima”, is de ervaring van Van Zaal. De TX-SMART app biedt overigens ook trucknavigatie, dezelfde als op de boordcomputer.
Verder ontwikkeld
Van Zaal vertelt dat de app op sommige punten al iets verder ontwikkeld is dan boordcomputer. “In TX-Connect kunnen we een keuzelijst aanmaken voor de trailers die we gebruiken, inclusief de huurtrailers. In de app kan de chauffeur heel eenvoudig selecteren met welke trailer hij rijdt. Op de boordcomputer is dat lastiger”, noemt hij als voorbeeld.
Ook de ontvanger digitaal laten aftekenen is met de app geen probleem. “Voor de TX-MAX zoekt Transics nog naar een oplossing, waarbij er niet èn bij de boordcomputer èn bij het mobiele device een SIM-kaart nodig is”, zegt Van Zaal. Hij gaat digitaal aftekenen pas invoeren als die toepassing er is. “Dan behouden we een uniforme werkwijze en hoeven klanten niet de ene keer af te tekenen op de CMR en de andere keer op een mobiel device.”